Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Geen vakken en cijfers, maar toch een diploma

Home

Marijke de Vries

De Agora-klas in Roermond. © Roger Dohmen

Waar blijven de cijfers? Twee weken na de start van het schooljaar kreeg adjunct-directeur Sjef Drummen de eerste ongeruste ouders aan zijn bureau. Nou, daarover kon Drummen kort zijn: die komen er voorlopig ook niet. Zijn boodschap? "Maakt u zich niet druk. Wij garanderen dat uw kind over vier, vijf, zes jaar een diploma heeft, minimaal op het schoolniveau waarop het binnenkwam."

In Roermond gebeurt iets bijzonders. De 24 jongens en tien meisjes in de Agora-groep krijgen geen vakken, geen lessen en geen cijfers. Ook de schoolniveaus zijn afgeschaft. In deze 'brugklas' zitten leerlingen die vorig jaar in groep acht een schooladvies kregen dat varieerde van vmbo-basis tot gymnasium. "Als we kinderen willen voorbereiden op de toekomst, moet alles wat je doet denken aan school de deur uit", zegt bedenker Drummen.

Dat bedoelt hij vrij letterlijk: weg met het rooster, met schoolniveaus, traditionele lessen. Ook het begrip brugklas is wat hem betreft achterhaald. De afgelopen jaren raakte hij er steeds meer van overtuigd: we moeten heel anders gaan denken over onderwijs. Wat scholen moeten doen is kinderen inspireren, zegt Drummen. "Ze moeten ontdekken dat er nog zoveel te ontdekken valt. Dan kun je pas echt leren."

Trouw-abonnees lezen vandaag in de Verdieping meer over Agora in de reportage 'Laboratorium voor het onderwijs' van onderwijsredacteur Marijke de Vries.

Lees verder na de advertentie

Deel dit artikel