Franciscus: vrouwen hebben belangrijke rol in de kerk

home

Robin de Wever

Paus Franciscus woensdag tijdens de wekelijkse audiëntie op het Sint-Pietersplein. © getty

Opnieuw breekt paus Franciscus een lans voor vrouwen in de kerk. Ze hebben een 'speciale rol bij het openen van de deuren naar de Heer'. Dankzij hun vermogen om liefde te delen zijn ze volgens Franciscus in staat om geloof te verspreiden.

 
De evangelieschrijvers vertellen simpelweg wat er gebeurde: vrouwen waren de eerste getuigen. Daaruit blijkt dat God niet kiest aan de hand van menselijke criteria
Paus Franciscus

Franciscus wees er woensdag tijdens zijn wekelijkse audiëntie op het Sint-Pietersplein op dat zij als eerste op de hoogte waren van Christus' wederopstanding. 'De evangelieschrijvers vertellen simpelweg wat er gebeurde: vrouwen waren de eerste getuigen', vertelde hij. 'Daaruit blijkt dat God niet kiest aan de hand van menselijke criteria.'

Jezus' apostelen en discipelen vonden het volgens hem 'moeilijker om te geloven in de opgestane Heer'. 'Petrus rende naar het graf, maar stopte daar. Thomas moest eerst de wonden met zijn eigen handen aanraken. Vrouwen worden gedreven door liefde en weten deze geloofsverkondiging te accepteren. Ze vertellen het onmiddelijk door; ze houden het niet voor zichzelf.'

Afgelopen zaterdag schonk Franciscus tijdens de paaswake ook speciale aandacht aan de rol van vrouwen. Rooms-katholieken hoeven niet bang te zijn voor verandering, waarschuwde hij de aanwezigen.

Bijbel was niet altijd eerlijk over vrouwen
Ook woensdag riep hij op om tussen de regels van de traditie en orthodoxie door te lezen. In de christelijke traditie is de notie dat vrouwen in de Bijbel een belangrijke rol spelen volgens Franciscus ondergesneeuwd. 'De joodse wet beschouwde vrouwen en kinderen als onbetrouwbare en ongeloofwaardige getuigen. In de evangeliën spelen vrouwen juist een primaire, fundamentele rol.'

Die tegendraadse keuze zou bewijzen dat de opstanding een historisch feit is. Het gebeurt overigens niet vaak dat pausen bekende theologische interpretaties relativeren.

Franciscus laat zich in vergelijking met zijn voorgangers waarderend uit over vrouwen, maar van een theologische emancipatiegolf is nog geen sprake. Wijding van vrouwen blijft naar verwachting taboe. Ook lijkt hij niet van plan om het celibaat te veranderen. Voor zijn benoeming tot paus oordeelde hij 'alles overwegende' dat het celibaat deugde.

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie