Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

FNV dient klacht in over 'misleidende' zorgspotjes

Home

redactie

Minister Schippers van Volksgezondheid en Staatssecretaris Van Rijn geven uitleg over het zorgakkoord. © anp

De zorgspotjes van het ministerie van Volksgezondheid wekken verkeerde verwachtingen en zijn misleidend, vindt FNV Zorg & Welzijn. De vakbondssector dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie omdat een aantal filmpjes over veranderingen en bezuinigingen in de zorg volgens de organisatie 'in schril contrast staat met het willekeurige beleid van gemeenten, de duizenden ontslagen en ouderen die hun zorg verliezen'.

"In de spotjes worden verwachtingen gewekt die voor veel mensen niet waargemaakt kunnen worden", zei kwartiermaker van FNV Zorg & Welzijn Corrie van Brenk vandaag tegen persbureau ANP.  "Minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn proberen Nederland in slaap te sussen met mooie verhaaltjes. Mensen hebben recht op het eerlijke verhaal."

Ter illustratie haalt Van Brenk een spotje aan over een oude mevrouw die slecht ter been is en 'straks thuis aanvullende ondersteuning krijgt van professionals en haar gemeente', zo klinkt het in het filmpje. Volgens de FNV gaat die suggestie in veel gevallen niet op, omdat in veel gemeenten juist zorg verdwijnt vanwege de bezuinigingen.

Lees verder na de advertentie

Een ander filmpje gaat over een dementerende meneer die naar een zorginstelling verhuist. "In werkelijkheid wil het kabinet dat mensen in deze moeilijke situatie juist langer thuis blijven wonen. De spot wekt de illusie dat de meneer zo naar een instelling kan, terwijl het in de praktijk juist moeilijker wordt", zegt Van Brenk.

Meneer Berg

Of de klacht van FNV Zorg & Welzijn daadwerkelijk in behandeling kan worden genomen is de vraag. Er is al eens eerder bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend over de spotjes omdat die geen eerlijke informatie zouden geven. De Commissie besliste toen dat de spotjes niet als reclame gelden en dat ze daarom niet bevoegd is er inhoudelijk over te oordelen.

Deel dit artikel