Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Fietsenpoot Atag demarreert/Nieuwe Accell Group streeft naar beursgang en gaat op overnamepad

Home

Van onze redactie economie

AMSTERDAM - Atag, de producent van gasapparaten die de fietsenfabriek Batavus in 1986 redde van een wisse ondergang, doet afstand van zijn op krachten gekomen en flink uitgebouwde fietsendivisie. De binnenkort afgesplitste Accell Group wil naar de beurs en heeft grote expansieplannen.

De beursnotering van Accell aan de Amsterdamse effectenbeurs moet 1 oktober een feit zijn. Dan krijgen de certificaathouders van Atag voor elk aandeel Atag een nieuw aandeel plus een aandeel Accell. Het bedrijf dat zich richt op het ontwerp, de productie, marketing en verkoop van fietsen wil de opbrengst van de beursgang gebruiken voor acquisities op de Europese markt. Accell had in de eerste helft van dit jaar een omzet van 206 miljoen gulden, 19 procent meer dan in dezelfde periode van 1997. De winst steeg met 32 procent tot 6,2 miljoen.

Op dit moment is Accel, afgeleid van 'acceleratie', de derde fietsenproducent in Europa. Onder de groep valt niet alleen Batavus, maar ook bekende merken als Mercier, Koga-Myata, Hercules, Be One, Cool! en Lapierre. Op eigen kracht wil het bedrijf de productie in de komende drie tot vijf jaar opvoeren van 700 000 tot een miljoen fietsen per jaar.

Zo veel optimisme kon Batavus, waarmee het allemaal begon, zich in 1986 niet veroorloven. In oktober van dat jaar sleepte Atag de fietsenfabriek in Heerenveen weg voor de rand van de afgrond. De gehele fietsenbranche ging gebukt onder een sterk gedaalde vraag, maar besprekingen voor verdergaande samenwerking tussen Batavus en concurrent Union waren stukgelopen. Dit gebeurde overigens om redenen die eerder principieel dan zakelijk waren. Ondanks het feit dat beide merken zouden blijven bestaan, verklaarden ze allebei toch bang te zijn voor verlies van de eigen indentiteit.

Of waren de redenen voor het afketsen van het overleg toch zakelijk? Op dezelfde dag werd immers bekend dat het concern Laura en Vereniging, de eigenaar van Batavus, al besprekingen voerde met een ander Nederlands bedrijf voor een overname. Dat bleek de gasfornuizenfabrikant Atag in Ulft te zijn.

Deze onderneming, die al de nodige ervaring had in het saneren van in gevaar verkerende bedrijven, nam een meerderheidsbelang in het inmiddels met surséance van betaling kampende Batavus. Atag eiste dat over Batavus een technisch faillissement werd uitgesproken en schrapte 120 van de 340 arbeidsplaatsen. Met een batterij eigen managers ging Atag het probleem te lijf waar het volgens haar bij Batavus allemaal om draaide: de distributie van de ongeveer 10 000 fietsonderdelen. Atag zelf had daarin ruime ervaring vanwege het eigen netwerk waarin zo'n 16 000 verschillende gasfornuisonderdelen werden gedistribueerd.

De fabriek was gered. “Binnen een maand produceren we weer tweeduizend fietsen per week”, was het optimistische commentaar van de toenmalige Batavus-directeur H. Hoogeveen. Sindsdien is de fietsenproducent altijd een ambitieuze groeier gebleven die tal van merken onder zijn hoede nam en nu vestigingen heeft in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Het relatief lage personeelsbestand van 750 mensen stamt uit de traditie van het bedrijf om het aantal medewerkers krap te houden, zo'n 70 procent van de benodigde capaciteit.

Accell wil zich nadrukkelijk blijven begeven op de markt van gevestigde en exclusieve merken. De fietsen worden vooral verkocht in Nederland (54 procent van de omzet), Duitsland (27 procent) en Frankrijk (15 procent). Europa's drie grootste fietsfabrikanten hebben samen een kwart van de gehele Europese fietsenmarkt in handen. Dat biedt volgens directievoorzitter H. Wezenaar kansen te over om op het acquisitiepad te gaan. Volgens hem is een verdere concentratie van de bedrijfstak onvermijdelijk.

In zijn optimistische prognoses lijkt Wezenaar in elk geval volgens een onderzoek van Bovag, Rai en de rijwielhandelarenbond gelijk te krijgen. In de eerste zes maanden van dit jaar werden 825 000 nieuwe fietsen verkocht. Dat zijn er achtduizend meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De jaarlijkse verkoop ligt al acht jaar op ruim 1,3 miljoen nieuwe fietsen. Bovendien blijkt dat de vakhandel, verreweg het grootste afzetkanaal voor Accell, met 84 procent nog altijd het aankooppunt bij uitstek blijft.

Deel dit artikel