Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Fiets huren zonder rompslomp

Home

Ruud van Haastrecht

Een reiziger met haast huurde geen fiets. Maar nu is er OV-Fiets. Een snel verhuursysteem, met een pasje en een scanner. En volgens de Fietsersbond het eerste systeem dat deugt.

Een fiets huren is een crime. Je moet een identiteitsbewijs bij je hebben en groot geld voor de borg. Er moet een uitgebreid formulier worden ingevuld. En andere klanten, zoals de dagstallers, gaan natuurlijk voor.

Wanneer dan eindelijk het rijwiel door de stallinghouder wordt voorgereden, ben je vaak tien of vijftien minuten verder. Een reiziger met haast kijkt wel uit om een fiets te huren.

Sinds zijn oprichting in 1975 voert de Fietsersbond al strijd tegen de knullige fietsverhuur. Eind vorige maand presenteerde de bond een vergelijking tussen vijf soorten fietsverhuurders. 'OV-fiets', een lopend experiment met snelle fietsverhuur op de stations, kwam met afstand als beste uit de bus. De andere fietsverhuurders zijn eigenlijk alleen maar interessant voor wie een dagje uit gaat toeren.

De harde cijfers illustreren dat nog het best. Ruim dertig procent van de treinreizigers pakt de fiets naar het station. Na de treinreis gaat slechts negen procent op de fiets verder. Ook de Nederlandse Spoorwegen en Railinfrabeheer zelf zijn daar niet tevreden over. ,,We willen dat er veel meer gebruik gemaakt wordt van het spoor. Hiervoor moet de reis van deur tot deur verbeteren', zegt projectleider Ronald Haverman van OV-fiets. ,,De laatste schakel daarin is de zwakste. De huidige fietsverhuur is eigenlijk voor recreatief gebruik, lekker een dagje fietsen.'

Behalve OV-fiets werden ook de fietsverhuurbedrijven van Fietspoint, Rijwielshop, en particuliere fietsverhuurbedrijven bij stations mét of zonder contract met de NS onderzocht. Ze lijden allemaal aan dezelfde gebreken: de stalling is vaak moeilijk te vinden, de huurvoorwaarden verschillen per verhuurder, de huurprijs is hoog, en vooral: het duurt allemaal zo lang.

Bij de stallingen van OV-fiets moet het allemaal veel gestroomlijnder. Sinds begin dit jaar loopt een proefproject, een initiatief van Railinfrabeheer samen met onder andere de NS en de Fietsersbond. Aanmelden kan op de website www.ov-fiets.nl. Inmiddels zijn er ruim 800 klanten. Na betaling van een borgsom van 10 euro krijgt de klant binnen tien dagen een scanpasje in huis, waarmee hij zonder verdere papierrompslomp een fiets meekrijgt uit de stalling. Via dit scanpasje wordt afgerekend: eens per maand wordt de fietshuur afgeschreven (2 euro 50 per keer, tot een maximum van 22 euro 50 per maand). Een borg betalen hoeft niet meer en de fiets is verzekerd tegen diefstal of schade.

Ton Godefrooij werd begin dit jaar lid van OV-fiets toen hij met de trein naar Delft moest. Inmiddels heeft hij het systeem ook beproefd in Woerden en Utrecht en is dik tevreden. ,,Tot nu toe heb ik altijd binnen een halve minuut een fiets. Vroeger moest ik soms wel tien minuten wachten. Maar met zo'n pas kun je makkelijk tussendoor. Zodra je met je pas zwaait, geven de stallinghouders je een sleuteltje en dan mag je zelf een fiets pakken.'

Er doen nog maar vijftien stations mee aan OV-fiets, waaronder de Centraal Stations in Den Haag en Utrecht. In de loop van volgend jaar moeten dat er vijftig worden, waaronder Amsterdam Centraal. Maar op de 365 NS-stations blijft dat natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat. ,,Het is en blijft een proef', verontschuldigt Haverman zich. Twee miljoen euro subsidie draagt het ministerie van verkeer bij aan het project. In oktober beslist de Tweede Kamer of OV-fiets in het hele land wordt ingevoerd.

De fietsverhuur zelf is rendabel voor de stallinghouders, zegt Haverman. Alleen is het een fikse investering om bestaande fietsenstallingen uit te breiden voor OV-fiets of om fietsen in kluizen aan te bieden op onbemande stations. De fietskluizen in Hillegom, die opengaan met de chipkaart, kostten liefst 3000 euro per stuk. Haverman vindt de investering echter gering afgezet tegen andere ov-subsidies. ,,Bij de bus bijvoorbeeld gaat veel meer subsidie, zestig procent! Een fiets is dan zo duur nog niet.'

Fietshuurder Ton Godefrooij heeft slechts nog één wens: ,,Ik droom wel eens dat je bij ieder ov-knooppunt een fiets uit de kluis kunt halen met op het stuur een gps-schermpje (global positioning system, red). Daarop typ je dan een postcode in, zodat je weet waar je moet zijn. Want niet in iedere plaats weet de fietshuurder de weg.'



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie