Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Fiat Chrysler schikt rechtszaken om dieselschandaal af te sluiten

Home

Hans Nauta

Een nieuwe Jeep Wrangler bij een dealer in New York, VS. Eigenaar Fiat Chrysler Automobiles heeft een schikking getroffen in het dieselschandaal. Wat verkoopcijfers betreft, was 2018 een topjaar voor het bedrijf. © AFP
Update

Voor de tweede keer schikt een grote autofabrikant in het dieselschandaal met de Amerikaanse overheid.

Autoconcern Fiat Chrysler betaalt ruim 650 miljoen dollar om Amerikaanse rechtszaken te schikken in het dieselschandaal. De zaken zijn aangespannen door het Amerikaanse ministerie van justitie en door autobezitters. Zij verwijten Fiat Chrysler illegale software te hebben gebruikt waardoor dieselvoertuigen aanzienlijk meer schadelijke stoffen konden uitstoten dan toegestaan.

Lees verder na de advertentie

De federale overheid en toezichthouders in de staat Californië krijgen ruim 300 miljoen dollar van Fiat Chrysler. Aan andere deelstaten maakt de Italiaans-Amerikaanse autofabrikant 72 miljoen dollar over. Autobezitters vangen zo’n 280 miljoen dollar compensatie, wat neerkomt op 2800 dollar per eigenaar. Persbureaus Reuters en AP hoorden deze bedragen van betrokkenen. Het Amerikaanse ministerie van justitie en de toezichthouder Environmental Protection Agency maken de schikking donderdag bekend.

Naar verwachting komt er een terugroepactie om de software te vernieuwen van de Jeep Grand Cherokee SUV’s en de Ram 1500 pick-uptrucks. Het gaat om modellen uit de jaren 2014 tot en met 2016. Deze ingreep zou geen effect hebben op het brandstofverbruik. Fiat Chrysler biedt niet aan om auto’s terug te kopen.

Volgens het autobedrijf moest de software schade aan de motor voorkomen bij moeilijke omstandigheden op de weg

Slecht voor mens en dier

Justitie had Fiat Chrysler in mei 2017 aangeklaagd voor het illegale gebruik van software waardoor 104.000 dieselvoertuigen te veel stikstofoxiden konden uitstoten. Deze zijn schadelijk voor de luchtwegen van mens en dier en ook voor plantengroei. Ze zorgen voor smog en tasten de ozonlaag aan.

Fiat ontkent de wet te hebben overtreden en zegt dat de software niet bedoeld was om vals te spelen bij de emissie-testen in het laboratorium. Volgens het autobedrijf moest de software schade aan de motor voorkomen bij moeilijke omstandigheden op de weg. Bijvoorbeeld als zo'n Jeep Grand Cherokee de berg op moest rijden.

De Ram pick-uptruck van Fiat Chrysler wordt in elkaar gezet in een fabriek in Sterling Heights, Michigan, VS. © REUTERS

Ook het Duitse techniekbedrijf Bosch is volgens Reuters betrokken bij de schikking. Bosch maakte onderdelen voor de dieselmotoren van Fiat Chrysler. Het bedrijf zou nu een rechtszaak met autobezitters schikken voor 30 miljoen dollar.

Volkswagen

De schikking met Fiat Chrysler is de tweede tussen de Amerikaanse overheid en een autofabrikant sinds het dieselschandaal in september 2015 losbarstte. Volkswagen maakte al in januari 2017 bekend te schikken. Het bedrijf uit Wolfsburg bekende schuld en stemde in met de betaling van 4,3 miljard dollar aan boetes en afkoopsommen. Daarvan was 2,8 miljard bestemd voor de federale overheid. In totaal is de schade voor Volkswagen opgelopen tot wel dertig miljard dollar.

Het bedrijf beloofde auto’s terug te kopen of te repareren. Veel geld ging naar autobezitters, milieutoezichthouders, tientallen deelstaten van de VS en 650 autodealers. Zo’n 500.000 voertuigen van Volkswagen waren in de VS betrokken bij het dieselschandaal.

Voor Volkswagen, dat tegenwoordig allerlei plannen aankondigt voor elektrisch rijden, is de zaak overigens nog niet afgedaan. Eind december bleek dat de Duitse toezichthouder opnieuw onderzoek verricht naar ontoelaatbare software bij diesels van Volkswagen. Het gaat uitgerekend om auto’s die een update hebben gehad. Ook die nieuwe software fopt mogelijk de meetapparatuur voor fijnstof op de testbank. Toezichthouders doen ook nog onderzoek naar de dieseluitstoot van Mercedes Benz-voertuigen in Amerika. Die worden gemaakt door Daimler.

Het logo van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) bij het Amerikaanse hoofdkantoor in Auburn Hills, Michigan, VS. © REUTERS

Fiat Chrysler had voor deze schikking alvast 713 miljoen euro opzijgezet in het derde kwartaal van vorig jaar. De Italiaans-Amerikaanse autobouwer heeft een goed jaar achter de rug in Noord-Amerika. Wereldwijd liep de winst terug in de eerste negen maanden van 2018, maar in Noord-Amerika steeg die juist. Het bedrijf is zich de laatste jaren gaan richten op pick-uptrucks en SUV’s. En met succes: in 2018 verkocht het in de VS 2,2 miljoen nieuwe voertuigen. Een stijging van 8,5 procent, in een markt die nog geen procent groeide. Het merk Jeep, dat dus onder Fiat Chrysler valt, had met een groei van 17 percent zelfs een recordjaar.

Lees ook:

Weer onderzoek naar sjoemelsoftware in diesels van Volkswagen

Er dreigt opnieuw een dieselschandaal bij autofabrikant Volkswagen. Het bedrijf uit Wolfsburg zou opnieuw ontoelaatbare software hebben ingebouwd die dieselmotoren schoner doet lijken dan ze zijn.

Deel dit artikel

Volgens het autobedrijf moest de software schade aan de motor voorkomen bij moeilijke omstandigheden op de weg