Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Facebook geeft deel van zijn werkwijze prijs (maar lang niet alles)

Home

Koos Schwartz

Facebook-topman Mark Zuckerberg verlaat in april Capitol Hill, waar hij vragen van het Amerikaans Congres moest beantwoorden. © AP

Waar Facebook is, zijn vragen. Ook bij het Amerikaans Congres. Dat kreeg gisteren antwoord op een deel van de vragen, over bijvoorbeeld privacy.

Wat doet Facebook met de gegevens van zijn 2 miljard gebruikers? Beschikt Facebook over data van mensen die Facebook niet gebruiken en wat doet het bedrijf daarmee? En hoe gaat Facebook om met hatelijke teksten? Wanneer worden die verwijderd en wanneer niet?

Lees verder na de advertentie

Honderden vragen stelden leden van de Amerikaanse Senaat en het Huis van Afgevaardigden in april, nadat bekend was geworden dat het bedrijf Cambridge Analytica gegevens van 87 miljoen facebookgebruikers had verkregen en die vervolgens had gebruikt in de verkiezingscampagne van Donald Trump.

Facebook beschikt over een techniek die informatie verschaft over wat gebruikers doen als ze op een advertentie hebben geklikt

Facebook-topman Mark Zuckerberg excuseerde zich uitgebreid voor die kwestie en beantwoordde slechts een deel van die vragen. Datzelfde deed hij eind mei bij het Europees Parlement. Want ook Europa maakt zich zorgen.

Een deel van die niet-beantwoorde vragen, zijn nu beantwoord. Gisteren heel vroeg in de ochtend (Nederlandse tijd) publiceerde het bedrijf 454 pagina's met antwoorden. Die laten aan duidelijkheid nog wel wat te wensen over en dat komt deels doordat de juridische afdeling van Facebook zich met de teksten heeft bemoeid. De conclusie die Amerikaanse media trekken? We weten weer iets meer over de handel en wandel van Facebook, maar nog lang niet alles.

Haatteksten

Neem de vraag wanneer sprake is van haatteksten? Facebook geeft daar een antwoord op. Als ze gewelddadig zijn of onmenselijk. Als ze vernederend zijn of aanzetten tot uitsluiting en segregatie. Facebook kan zulke teksten verwijderen. Maar wanneer het dat doet en wanneer het heeft ingegrepen? De senator die een paar concrete gevallen in zijn vragen verwerkte, kreeg daarop geen antwoord.

Facebook beschikt, dat was bekend, over gegevens van mensen die Facebook niet gebruiken. Dat komt doordat veel websites gelieerd zijn aan Facebook of facebooktechnieken gebruiken (zoals de like-knop en de share-knop). Maar Facebook zegt niet te weten wie die niet-Facebookers zijn en ontkent dat het profielen maakt van die niet-gebruikers. Wel kan het bedrijf een 'algemene advertentie' sturen naar die niet-facebookgebruikers. Die advertentie is dan niet gebaseerd op kenmerken van die gebruiker.

Bij facebookgebruikers ligt dat anders. Als zij op websites rondkijken en daar de like-knop gebruiken, kunnen die sites aan Facebook informatie geven over het webgedrag van die gebruikers.

Opvallend is dat Facebook zichzelf niet als een monopolist ziet. Er zijn rivalen, betoogt het bedrijf.

Facebook beschikt, zo blijkt uit de antwoorden, over een techniek die informatie verschaft over wat gebruikers doen als ze op een advertentie hebben geklikt. Adverteerders vinden dat prettig en Facebook benadrukt dat andere bedrijven dat ook doen. Fabrikanten van spellen (games) kunnen aan Facebook doorgeven welke spellen een gebruiker speelt. Facebook weet ook veel van de smartphones van facebookgebruikers: hoe het met de batterij is gesteld, hoeveel geheugencapaciteit een smartphone nog heeft en of een gebruiker daadwerkelijk naar een facebookpagina kijkt of dat hij die alleen maar heeft open staan.

Weer in opspraak

Opvallend is dat Facebook zichzelf niet als een monopolist ziet. Er zijn rivalen, betoogt het bedrijf in antwoord op vragen van volksvertegenwoordigers in Senaat en Huis van Afgevaardigden. Dat drie van die 'rivalen' (WhatsApp, Instagram, Messenger) inmiddels onderdeel zijn van het Facebook-concern, vermeldt het bedrijf niet. Dat de andere 'rivalen' veel kleiner zijn en niet de mondiale rol spelen die Facebook speelt, ook niet.

Of Amerikaanse volksvertegenwoordigers tevreden zijn met de antwoorden is nog niet bekend. Of Zuckerberg nog eens de gang naar Senaat en Huis van Afgevaardigden moet maken ook niet. Wel raakte Facebook de afgelopen week weer in opspraak. Bekend werd dat het bedrijfsinformatie over gebruikers deelde met zestig fabrikanten van smartphones en tablets. En omdat gegevens van 14 miljoen gebruikers door een 'systeemfout' tijdelijk op (de digitale) straat lagen.

Lees ook: Berichten van 14 miljoen facebookgebruikers per ongeluk openbaar

Onlangs ging weer iets goed fout omtrent de privacy van gebruikers van Facebook. Dit keer waren 14 miljoen klanten de dupe.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Facebook beschikt over een techniek die informatie verschaft over wat gebruikers doen als ze op een advertentie hebben geklikt

Opvallend is dat Facebook zichzelf niet als een monopolist ziet. Er zijn rivalen, betoogt het bedrijf.