Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Facebook en Google willen nepnieuwssites uitknijpen

Home

redactie

Dat Facebook de uitkomst van de Amerikaanse presidentsverkiezingen heeft beïnvloed, noemde Mark Zuckerberg een 'gestoord idee'. Nu neemt Facebook toch maatregelen tegen nepnieuws. © AP

Een golf aan kritiek kregen Facebook en Google vorige week over zich heen, omdat nepnieuws op hun pagina's de uitkomst van de Amerikaanse presidentsverkiezingen zou hebben beïnvloed. Nu haasten Facebook en Google zich om de geldkraan dicht te draaien naar websites die nepnieuws publiceren. Halve maatregelen, zo lijkt het.

Facebook biedt bedrijven op de eigen website advertentieruimte aan, en het sociale netwerk en zoekmachine Google verdient zijn geld vooral met grote advertentiesystemen. Websites, ook die met misleidende informatie, kunnen deze systemen gebruiken om reclame op hun eigen pagina's te laten zien. De adverteerder betaalt dan aan Facebook of Google, en zij geven op hun beurt weer een deel van de inkomsten door aan de beheerder van de website.  

Tijdens de verkiezingen in de VS slingerden die nepnieuwssites de meest sensationele berichten online om zoveel mogelijk bezoekers naar de website te trekken. Want hoe meer mensen de advertenties zien, hoe meer geld de beheerders binnenharken. Facebook en Google bleken perfecte platforms om het bereik te vergroten.  

De Amerikaanse nieuwssite Buzzfeed ontdekte dat een legertje pubers in de Macedonische plaats Veles (45.000 inwoners) op deze manier geld verdiende. Afgekeken van soortgelijke netwerken in de VS. Allemaal met valse pro-Trump- en anti-Clinton-berichten.

Lees verder na de advertentie

Een gestoord idee

Facebook en Google deden niets om die stroom tegen te houden, zeiden critici, en dat hielp Donald Trump mede in het zadel. Facebook is namelijk de belangrijkste nieuwsbron voor 44 procent van de Amerikanen. Buzzfeed analyseerde dat 38 procent van de nieuwsberichten op rechtsgeoriënteerde Facebookpagina's misleidende informatie bevat. Bij linksgeoriënteerde was dat 19 procent.  

Facebook-topman Mark Zuckerberg wees de beschuldigingen vorige week van de hand als 'een gestoord idee'. Slechts een miniem percentage (1 procent) van het nieuws op Facebook is onwaar, zei hij. "Bovendien nemen kiezers een besluit op basis van wat ze meemaken in hun leven."  

Maar de commotie nam niet af. Gisteren gaf Google aan dat websites met nepverhalen geen toegang meer krijgen tot de advertentiedienst AdSense. Facebook meldde even later dat het de advertentieregels aanscherpt. Zo hopen de internetreuzen dat het niet meer loont om een sensationele nepnieuwssite te beheren. Hoe ze gaan handhaven is echter niet duidelijk.

Nepnieuws op hol

Het is een enorme klus om al die internetpagina's op echtheid te controleren. Ter illustratie: meer dan twee miljoen websitebeheerders maken gebruik van Googles' advertentiesysteem. 

De vraag rijst daarom wat de maatregelen echt uit zullen richten. Vooral omdat Facebookgebruikers nog steeds berichten van nepnieuwssites kunnen delen en een fabeltje of hoax nog steeds tussen de zoekresultaten van Google kan opduiken. Voorbeelden zijn er legio. Zondag nog bleek bij het googlen naar de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen, dat helemaal bovenaan het bericht verscheen dat Trump ook de meeste kiezers achter zich had gekregen. Niet waar, want Hillary Clinton had er bijna een miljoen meer.  

De koerswijziging van Facebook is nogal opvallend, gezien de eerdere woorden van Mark Zuckerberg. De New York Times en Buzzfeed melden dat werknemers van Facebook zelf een werkgroep zijn begonnen om te onderzoeken of nepnieuws op Facebook de verkiezingen heeft beïnvloed. Tegen Buzzfeed zei een van hen: "Het is geen gestoord idee. Wat gestoord is, is dat Mark Zuckerberg het zo ontkent. Hij weet, net als iedereen binnen het bedrijf, dat het nepnieuws op ons platform op hol sloeg tijdens de campagnes."


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel