Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Faalangstexamen steeds populairder onder afrijders

Home

Tom Scheele

Een lesauto bij het CBR. Steeds meer examenkandidaten kiezen voor een faalangstexamen. © anp

Iedereen zit bibberend achter het stuur tijdens zijn rijexamen, maar steeds meer mensen kiezen ervoor om een faalangstexamen te doen. In 2011 was 2 procent van het totaal aantal B-examens dit, terwijl dit in de eerste helft van 2015 al was gegroeid tot bijna 6 procent. Is die speciale behandeling eigenlijk wel nodig?

Een faalangstexamen verschilt op drie punten van een normaal rijexamen. Zo duurt het ongeveer 25 minuten langer, is de examinator speciaal getraind om te gaan met mensen met faalangst en kan de kandidaat een time-out aanvragen als de stress tijdens het rijden even te veel wordt. "Maar het faalangstexamen is niet makkelijker, je moet gewoon aan dezelfde eisen voldoen", zegt Irene Heldens van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijs (CBR).

Wenselijk
Toch ligt het slagingspercentage bij het faalangstexamen beduidend hoger dan bij het normale. Gemiddeld slaagt bijna de helft van de kandidaten voor zijn rijexamen, bij het faalangstexamen doet 58,5 procent van de kandidaten dit. "Dat ligt niet aan de methode", zegt Heldens. "Kandidaten van het faalangstexamen bereiden zich vanwege de stress beter voor, ze willen er namelijk echt in één keer vanaf zijn."

Lees verder na de advertentie

Volgens Marit Heesbeen (19), die zelf faalangstexamen heeft gedaan, ligt het niet aan de voorbereiding. "Ik vond het vooral fijn dat de examinator een gedragsspecialist was en me echt op mijn gemak probeerde te stellen. Ik heb eerst 'normaal' examen gedaan en toen was de examinator de hele rit stil, waardoor ik alleen maar zenuwachtiger werd."

Gedragsspecialist
Dat het slagingspercentage bij faalangstexamens zoveel hoger ligt, betekent volgens Heldens overigens niet dat alle kandidaten baat hebben bij een dergelijk examen. "De meeste mensen zitten helemaal niet te wachten op die extra tijd of op een time-out maar willen gewoon rijden. Het examen op deze manier is dan ook speciaal bedoeld voor mensen die angstig zijn om te zakken."

Maar Heesbeen denkt dat iedereen iets kan hebben aan deze aanpak. "Als je ziet dat het slagingspercentage bijna tien procent hoger ligt, dan werkt het dus wel. Doordat je meer tijd hebt en de examinator beter weet hoe hij een gesprek gaande kan houden, is het examen gewoon een stuk minder stressvol. Op die manier is de kans van slagen voor iedereen groter."

Zenuwachtig
Maar hoort een beetje stress niet gewoon bij het rijexamen? Volgens Heldens wel. "Gezonde spanning is goed. Maar faalangst zorgt ervoor dat kandidaten als het ware verlammen en daardoor minder kans op slagen hebben. Ze kunnen vaak juist heel goed rijden, maar het is de examenvrees die dan roet in het eten gooit."

Het faalangstexamen is volgens haar dan ook niet bedoeld voor mensen met rijangst. Heesbeen is het daarmee eens. "Als ik nu achter het stuur zit ben ik helemaal niet bang. Het was de angst om beoordeeld te worden door een examinator die ik nog nooit had gezien."

Menselijke factor
Steven Peek van Rijschool Peek denkt dat ook de menselijke factor een belangrijke rol speelt. "Examinatoren houden toch rekening met die faalangst en met de zenuwen. En daarbij wil het CBR graag laten zien dat dit een geslaagd project is." Hij denkt dat zij graag een hoger slagingspercentage zien. "Niet dat ik tegen het faalangstexamen ben, maar voor mijn gevoel slagen mensen die zo'n examen doen wel makkelijker dan anderen."


Deel dit artikel