Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Examenrubriek: ‘Wiskunde is geen Nederlands, dacht ik’

Home

Amber Dujardin

© ANP
Examenrubriek

Tijdens de eindexamens, van 9 tot 23 mei, volgt Trouw leerlingen in de Amsterdamse Bijlmer en de Achterhoek. Iedere dag blikken een scholier en een bekende(re) Nederlander terug op hun examen. Vandaag: wiskunde. 

Jan-Willem Kobus (18),  Christelijk College Schaersvoorde in Aalten (havo)

Lees verder na de advertentie
Jan-Willem Kobus (18) © RV

“Ik heb wiskunde b net achter de rug. Het was een moeilijke start, pas halverwege kwam ik op gang. Toen we het gingen nabespreken, dacht ik dat ik het toch niet zo goed had gemaakt. Maar toen ik de antwoorden net bekeek, viel het mee. De laatste vraag was heel moeilijk. Daar had niemand een antwoord op, behalve ik. Het ging over een cirkel waarbij je allerlei lijnstukken moest berekenen. Zelf dacht ik dat ik ’m goed had, en dat klopte ook. 

“Gelukkig, want het was een vraag van 8 punten. Ik had wel zenuwen. Dit is een vak waar het voor mij een beetje vanaf hangt. Ik moet een 6,1 halen om te slagen. Daar zit ik wel in de buurt, denk ik, al heb ik een beetje verzuimd om goed mijn huiswerk te maken. Het waren achttien vragen, ik had de volle drie uur nodig. Ik heb één vraag opengelaten, over een tennisbaan, waarbij je moest berekenen of de bal in of uit het veld was. Daar zat een tekst bij van twee A4’tjes! Zo veel leeswerk verwacht je niet bij wiskunde b. Het is geen Nederlands, dacht ik.”

Een van de vragen uit het examen Wiskunde b. © RV

Jan Beuving (36), wiskundige en cabaretier
Deed in 2000 examen op het Christelijk College Zeist (gymnasium)

Jan Beuving (36), wiskundige en cabaretier. © RV

Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer hoe mijn examen wiskunde ging. Ik kan me geen opgaves herinneren. Ik weet nog wel dat de conciërge na een uurtje langskwam met koffie en thee. Ik hoorde hem fluisterend naderbij komen. Dan ging ik meer nadenken over wat ik wilde drinken dan over de vragen. 

Mijn cijfer weet ik nog wel: ik had een acht op mijn eindlijst. Mijn wiskundeleraar, meneer Konijnenberg, was een aardige man. Hij komt nog steeds kijken bij mijn voorstellingen. Het is een vergissing van de geschiedenis dat je pas later ziet hoe leuk sommige leraren zijn.  Na afloop van het laatste examen, scheikunde, hebben we een binas  (een informatieboek voor de bètavakken, red.) verbrand, wat we zelf heel symbolisch vonden.

De conciërge stond ernaast met een emmertje water, dat was nergens voor nodig. Die avond ben ik de kroeg in geweest. Dat deed ik nooit! Ik vond er niets aan, maar het had iets heroïsch. Ik had niet per se een leuke middelbare schooltijd, maar het eindexamen heb ik ervaren als een ontzettend leuke en saamhorige periode.

Alles was er al, maar het moest nog ontbolsteren. Willem Wilmink heeft daar een prachtig gedicht over geschreven, ‘Uitreiking van de diploma’s’. Vooral het laatste stuk vind ik herkenbaar:

Maar ’t is meteen ook de examenklas,
die vol saamhorigheid en warmte was,
waarvan men zich zo zorgeloos ontdoet.

Je had niet door hoe zorgeloos gelukkig je was. Ik kijk er met blijmoedige heimwee op terug. We dachten toen dat alles eindigde. Maar als ik nu kijk naar de klassenfoto van toen, zie ik: alles moest nog beginnen.”

Lees ook: 

Doe hier ook examen

Dagelijks vult Trouw dit online examen aan met vragen uit het Centraal Eindexamen. 

Test hier of u nog een voldoende zou scoren.

Bijspijkeren voor de examens doe je niet meer met je neus in de boeken, maar op YouTube

In de aanloop naar het eindexamen maken scholieren volop gebruik van betaalde video’s en online-examentrainingen. Het is een lucratieve inkomstenbron voor commerciële partijen, maar helpt het ook echt?

Deel dit artikel