Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Elektrische auto is voor batterijen niet langer afhankelijk van China

Home

Ekke Overbeek

Een proefboring naar lithium in het Tsjechische plaatsje Cinovec. © Hollandse Hoogte / The New York Times Syndication

Tsjechië wil met eigen lithium, eigen patenten en eigen kapitaal een belangrijke producent van batterijen worden. Goed nieuws voor de Europese Unie, die voor de productie van groene technologie afhankelijk is van Chinese batterijcellen. 

Het Praagse bedrijf HE3DA investeert 180 miljoen euro in de bouw van een fabriek voor batterijen die veiliger en goedkoper zijn dan traditionele modellen en die daarnaast vrijwel geheel recyclebaar zijn. De grondstof voor de batterijen, lithium, moet uit een recent aangeboorde voorraad in Tsjechië komen, de grootste in Europa.

Lees verder na de advertentie

Lithium-ion batterijen zijn de inzet van een wereldwijde wedloop. Ze worden toegepast in elektrische auto's en in batterijen die stroom opslaan die is opgewekt door, bijvoorbeeld, windmolens. De vraag naar deze batterijen zal naar verwachting enorm groeien. Chinese bedrijven hebben hier al jaren geleden op geanticipeerd door wereldwijd lithiumvoorraden op te kopen en bouwen nu megafabrieken voor batterijen. Europa heeft het nakijken. Batterijcellen waar Europese bedrijven hun batterijen van maken, komen uit China.

Achterstand inlopen

"Het gebrek aan eigen productie van batterijcellen is een bedreiging voor de Europese industrie, omdat de aanvoerlijnen onzeker zijn en de prijzen hoger door de transportkosten", concludeerde Maroš Šefčovič, vicevoorzitter van de Europese Commissie, in oktober vorig jaar. De Commissie lanceerde toen een plan om de achterstand in te lopen, de zogenoemde Batterij Alliantie. Hiervoor wil Brussel ruim twee miljard euro uittrekken. Op diverse plekken in Europa staan batterijenfabrieken gepland.

Het project in Tsjechië is uniek omdat het gebaseerd is op een eigen li­thi­um­voor­raad

Het Tsjechische project is uniek, omdat het gebaseerd is op een eigen lithiumvoorraad. Nu komt 55 procent van de batterijen uit China, de rest uit Amerika, Japan en Zuid-Korea. Peking wil dat het Chinese overwicht over drie jaar is gegroeid tot 65 procent. De wereldproductie zal in die tijd naar verwachting bijna verdrievoudigen.

Orderboek

De fabriek is nog in aanbouw, maar de orders lopen al binnen. De Tsjechen willen zich in eerste instantie richten op groene stroomproducenten en op netwerkbeheerders die pieken en dalen in het aanbod van stroom moeten opvangen. Zulke pieken en dalen komen er vaker als Europa afhankelijker wordt van de energiebronnen zon en wind. De Tsjechische technologie levert vooral besparingen op bij grote batterijen.

Lees ook:

Onder de wit besneeuwde bergen van Tsjechië, nabij een afgedankte tinmijn, ligt grijs goud: zeven miljoen ton lithium, de grootste voorraad in Europa. Dat moet Tsjechië veel moois brengen.

Over een jaar of tien, sommigen zeggen zes, rijden onbemande taxi's je spotgoedkoop overal heen. Een eigen auto is dan iets van het verleden, schrijft Vincent Dekker.

En: Nog maar weinig particulieren zijn bereid een volledig elektrische auto aan te schaffen: het is te duur en het rijbereik is te beperkt. Wanneer happen ze wel toe?

Deel dit artikel

Het project in Tsjechië is uniek omdat het gebaseerd is op een eigen li­thi­um­voor­raad