Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Eeuwenoude kunst in Irak aan gruzelementen door IS

Home

Rianne Oosterom

Met sloophamers vernietigen IS-strijders historische beelden in de Iraakse stad Mosoel. © Screenshot YouTube

Het lijkt een soort islamitische beeldenstorm. Met sloophamers en drilboren vernietigen strijders van de Islamitische Staat (IS) historische beelden in de Iraakse stad Mosoel. Dat is te zien in een filmpje dat woensdagnacht door IS op YouTube is geplaatst. Wat is dit precies voor kunst?

Gekleed in hun djellaba's slaan de IS-aanhangers de collectie van het Mosoel Museum aan gruzelementen. Het museum hoort bij de ruïnes van de oude stad Nineve. Volgens Lucas Petit, conservator bij het Rijksmuseum van Oudheden, gaat het om beelden en reliëfs met afbeeldingen van goden, wezens en koningen uit de nadagen van het  Neo-Assyrische rijk (911 - 609. V. Chr.). De kunst is dus ongeveer 2700 jaar oud. 

Cultureel epicentrum
Nineveh was rond 700 voor Christus het culturele epicentrum van het Assyrische rijk, dat bekend stond om haar hoge culturele beschaving. Petit: "De kunst uit deze periode is heel mooi en uniek. Het is de klassieke kunst van het Nabije Oosten. Het vakmanschap en het realisme zijn verbazingwekkend. IS heeft iets kapot gemaakt wat nooit meer terugkomt."

De beelden en reliëfs waren de 'interieurmode' van toen, vertelt Petit. "Ze hingen aan de muren van grote paleizen en tempels als een soort behangetje." Aan de kunstwerken kun je volgens Petit het leven van toen aflezen. "We kunnen eruit leren hoe de mensen bijvoorbeeld jaagden of oorlog voerden, hoe ze eruit zagen, wat ze belangrijk vonden. Deze kunstwerken zijn van grote historische waarde."

Beeldenstorm
Erfgoed heeft het in tijden van oorlog altijd zwaar te verduren, weet Petit. "De bezetter probeert de resten van andere culturen en godsdiensten te vernietigen." Volgens Petra Sijpesteijn, hoogleraar Arabische taal en cultuur aan de Universiteit Leiden, is het de beeldenstorm van IS hierom desastreus voor de lokale gemeenschap. "Als er een post-IS periode komt, hebben mensen dit soort erfgoed juist nodig. Het zijn voorwerpen waarmee ze zich identificeren, waar ze trots op kunnen zijn. Ze kunnen er hun identiteit weer mee opbouwen."

Volgens zowel Sijpesteijn als Petit is niet alle neo-Assyrische kunst verloren gegaan door de vernietigingsdrang van IS. Sijpesteijn: "De topstukken zijn gelukkig in grote musea in Europa en Amerika opgeborgen. Alleen de kunstwerken die te zwaar waren om te vervoeren, stonden nog in Nineveh. Des te treuriger voor de mensen dat er daar nu niets meer van over is."

Lees verder na de advertentie
Als er een post-IS periode komt, hebben mensen dit soort erfgoed juist nodig. Ze kunnen er hun identiteit weer mee opbouwen.

Petra Sijpesteijn, hoogleraar Arabische taal en cultuur, Universiteit Leiden

IS vernietigt beelden in Mosoel.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel

Als er een post-IS periode komt, hebben mensen dit soort erfgoed juist nodig. Ze kunnen er hun identiteit weer mee opbouwen.

Petra Sijpesteijn, hoogleraar Arabische taal en cultuur, Universiteit Leiden