Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Eerst thuis passen, dan pas betalen

Home

ELISA HERMANIDES en REDACTIE ECONOMIE

webwinkels | Achteraf betalen voor online artikelen wordt populairder. Handig als je je woonkamer als paskamer wilt gebruiken, maar een risico voor mensen met schulden.

Waarom direct betalen voor kleding die nog opgestuurd moet worden als het ook later kan? Achteraf betalen voor online bestelde artikelen wordt populairder. Langzaam, maar gestaag.

Bedrijven als Afterpay, Klarna en Billink maken het voor webshops mogelijk om klanten achteraf te laten betalen, zonder dat zij het risico lopen dat ze hun geld niet krijgen. Het betaalbedrijf neemt de vordering over van de webshop en regelt het factureren en de incasso.

Hoewel het marktaandeel van Afterpay met 3 procent in het eerste half jaar van 2016 nog maar een klein is, is er wel sprake van bovengemiddelde groei. Terwijl het aantal online aankopen met 21 procent toenam, steeg het aantal aankopen dat betaald werd via Afterpay met 60 procent, zo bleek vorige week uit onderzoek van Gfk, iDeal en Thuiswinkel.org

Het vermoeden is dat de toename van achteraf betalen op internet nog groter is, zegt Koen van Nijnatten van marktonderzoeksbureau Gfk. "De drie grootste internetwinkels Bol.com, Zalando en Wehkamp hebben hun eigen dienst om achteraf te betalen. Dat konden we in dit onderzoek nog niet meenemen. Volgende keer hopelijk wel."

Achteraf betalen is vooral populair als het gaat om schoenen en kleding. "Bij dat soort artikelen willen mensen graag eerst passen." Steeds vaker gebruiken mensen hun woning als paskamer, zegt ook internetmarketingadviseur Stephan Fellinger. "Ze bestellen vier broeken en sturen er drie terug. Dan is het wel zo fijn om niet vooraf voor vier broeken te betalen, maar alleen achteraf voor de broek die je houdt."

Toen internetwinkelen nog in de kinderschoenen stond was het veel gebruikelijker om achteraf te betalen, met de acceptgiro. Fellinger: "In 1995 was er nog weinig vertrouwen in een webwinkel. Mensen wilden liever betalen nadat ze hun spullen hadden ontvangen. Dus lag het risico volledig bij de webshop." De populariteit van de acceptgiro destijds had er ook mee te maken dat Nederlanders relatief weinig gebruik maken van creditcards. "Naarmate webwinkelen gewoner werd, werd het normaler om vooraf te betalen. Dat kon inmiddels ook makkelijk via iDeal. Het risico kwam zo weer meer bij de consument te liggen."

Inmiddels is het aanbieden van achteraf betalen voor webshops een manier om te concurreren, zegt Fellinger. "Vandaar dat het nu toeneemt. Je moet je als webwinkel onderscheiden. Dat kan door te concurreren met snelle bezorging, maar ook door verschillende betaalmethodes aan te bieden." Van Nijnatten van Gfk verwacht dat het achteraf betalen via bedrijven als Afterpay en Klarna nog verder gaat doorgroeien. Wettelijk zijn webshops verplicht om een manier van achteraf betalen aan te bieden. "Nog niet alle webshops doen dat, maar het moet wel."

Maar de opkomst van achteraf betalen heeft ook zo zijn nadelen, zegt Joke de Kock van vereniging voor schuldhulpverlening NVVK. "Het maakt het erg makkelijk om impulsaankopen te doen. Mensen met schulden kunnen zo nog verder in de problemen te komen." Hoewel het meestal niet om grote bedragen gaat, ziet De Kock schulden aan webshops en gerelateerde incassobureaus vaak terugkomen bij mensen met schuldproblemen. "Het gaat om bedragen van 400 euro, maar dat wordt snel hoger als daar incassokosten bijkomen." De Kock ziet dan ook liever dat internetartikelen gewoon direct worden afgerekend.

Lees verder na de advertentie

Alleen even knikken om af te rekenen

Webwinkelen met een virtualrealitybril: bij de Chinese webwinkel Alibaba kan het al. Betalen kan zonder de bril af te zetten, even knikken is genoeg om af te rekenen in de virtuele winkel. Van tevoren moet de klant wel even inloggen.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel