Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Eerlijk winkelen zonder wierook

Home

Anna Vossers

De Wereldwinkels krijgen steeds meer concurrentie, bijvoorbeeld van het warenhuis Fair + Fair in Amsterdam. © Patrick Post

Eerlijke handel groeit, maar de Wereldwinkel profiteert er niet van. De Wereldwinkel, ooit toch de pionier van fair trade, moest vorig jaar negen winkels sluiten, drie keer zoveel als normaal. De keten leed een verlies van twee procent.

Een kopje latte macchiato drinken terwijl je nog even de aanschaf van een fairtradespijkerbroek overpeinst, zo kan het ook. Bijvoorbeeld bij 50|50 in Groningen of Maastricht, kledingwinkels met een lunchroom, die door het Leger des Heils als re-integratieproject zijn opgestart.

Uit paarse wierookhoek
Koffietafeltjes tussen de verkoopwaar zijn ook een lokkertje bij woonwarenhuis Fair + Fair in Amsterdam. Tachtig procent van de producten is er fair trade en de winst gaat naar een eigen fonds voor microhypotheken. De winkel - veel wit, zilver en hout, wat stoeltjes en tafels en een kroonluchter - is vier maanden geleden midden in de recessie begonnen, maar heeft al veel aanloop. Woonbladen zoals Elle Wonen hebben al artikelen geleend voor in woonreportages, vertelt oprichtster Joyce van Overbeek.

De winkel verkoopt cadeaus, maar ook meubels en producten voor het dagelijkse leven zoals wasmiddel en schoonmaakdoekjes. "Ik hoop dat mensen in plaats van naar de Hema naar Fair + Fair gaan." De strakke inrichting is essentieel voor Van Overbeek. "Anders vindt mijn publiek het niet aantrekkelijk. Ik heb bewust fair trade uit de paarse wierookhoek gehaald. We verkopen hippe producten, die voor een VT-Wonenpubliek gemaakt zijn."

Commercidealisme
Ook de fairtradewinkel Nukuhiva van presentatrice Floortje Dessing lijkt recessieproof. Dessing begon haar luxe kledingwinkel zes jaar terug en, behalve in 2010 door een grote afschrijving, is de omzet elk jaar goed.
"De hosanna van de eerste jaren is er wel een beetje af door de crisis, maar we hebben in maart nog een nieuwe winkel in Haarlem geopend, die boven verwachting goed gaat", mailt Dessings' zakenpartner Guido Heff.

Hun zakenmodel zou je 'commercidealisme' kunnen noemen: het gaat wel in de eerste plaats om het maken van winst, maar de producenten krijgen een eerlijke prijs en elk jaar gaat een paar duizend euro naar een goed doel.

Fairtrade wordt mainstream
De andere fairtradewinkels lijken hun niche gevonden te hebben, maar raakt de Wereldwinkel de hare kwijt? "Fair trade en duurzaamheid worden mainstream", signaleert consultant Huib Lubbers. "Bijna elke winkelformule laat zien dat ze er rekening mee houden, en dat maakt het concept Wereldwinkel overbodig."

Dat consumenten minder geld hebben om te winkelen, "daar kun je op inspelen" zegt Lubbers, "maar ik heb niet het idee dat de Wereldwinkel het concept de afgelopen tien jaar gewijzigd heeft."

Dat is niet helemaal waar. Want de keten werkt innig samen met een beter lopend grootstedelijk zusje van de Wereldwinkel, WAAR. De organisatie FairSupport doet de inkoop voor zowel WAAR als de Wereldwinkels. Bij WAAR werken geen vrijwilligers, de serviezen, kookboeken en design woonaccessoires staan er geordend op kleur en stijl en de winkel speelt in op trends zoals die van recyclebare waterflesjes.

Terwijl bij de Wereldwinkel druk overlegd wordt welke vestigingen dicht moeten, hebben ze bij WAAR plannen om drie nieuwe winkels te openen.

Meer fair trade in de supermarkt

Bij fair trade, eerlijke handel, staan zo min mogelijk tussenhandelaren tussen de producent en de koper. In Nederland zijn zo'n 1.700 eerlijk verhandelde producten te herkennen aan het keurmerk van Max Havelaar.

Ook zonder keurmerk kan een product fair trade zijn als het aan bepaalde eisen voldoet. Producenten moeten dan in elk geval de marktprijs krijgen. Als die extreem laag is, moeten de producenten een vaste minimumprijs krijgen. Daarnaast ontvangen boerenorganisaties een 'ontwikkelingspremie' om te investeren in bijvoorbeeld onderwijs of nieuwe machines. De relatie tussen winkel en producent is langdurig.

De helft van de Nederlandse huishoudens koopt wel eens fair trade. Dat gebeurt steeds vaker in de supermarkt. Zo koopt iedereen die chocoladerepen van Verkade koopt of bananen bij supermarkt Plus automatisch fair trade.

Daarnaast is een deel van de Puur en Eerlijkproducten van Albert Heijn fair trade. Groothandel Fair Trade Original die levensmiddelen levert, zag in 2011 de verkoop aan Wereldwinkels met ongeveer 4 procent dalen, terwijl de verkoop via supermarkten 14 procent steeg.



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie