Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Een tweede leven voor het stripboek

Home

BIJOU VAN DER BORST

Digitale heruitgaves van oude stripboeken hebben de toekomst, zegt John Croezen. In opgefriste versie, en voor een schappelijk prijsje.

De verkoop van digitale stripboeken gaat het genre redden, volgens John Croezen, medebestuurder van het Nederlands Stripmuseum en oprichter van de website stripwinkel.nl. "Op dit moment ligt de stripwereld op zijn gat, maar wanneer de strips digitaal toegankelijk zijn, verwacht ik een opleving."

Toegankelijkheid probeert Croezen te creëren met zijn website Stripwinkel.nl. Hier verkoopt hij sinds vorige week oude en nieuwe strips die zijn gedigitaliseerd. In de webshop kost een strip slechts tussen de één en vier euro. Juist die lage prijs doet het hem, legt hij uit. "Strips worden tegenwoordig illegaal gedownload, omdat ze over het algemeen te duur zijn. Dit levert de makers en uitgevers niets op. Websites als Bol.com maken de fout door e-books voor een bijna even hoge prijs aan te bieden als gewone boeken. De keuze voor een gratis download is dan snel gemaakt. Maar als de prijs van een e-book veel lager is dan een gewoon boek, weegt de moeite die het illegale downloaden kost niet op tegen het betalen van een paar euro. Mensen zullen dan sneller naar een legale digitale versie grijpen", verwacht Croezen.

Ook makers zouden baat hebben bij de verkoop van een digitale strip. Ondanks de lage prijzen verdienen makers meer aan de verkoop. Dat komt omdat de productiekosten lager liggen. Er gaan geen kosten naar een drukkerij of transportbedrijf. Bij een gedrukte strip ontvangen de makers tien procent per verkocht boek. Dit tegenover veertig procent voor elke verkochte digitale strip.

De gouden periode voor de stripwereld lag zo ongeveer tussen 1960 en 2000. Maar eind jaren negentig lagen er steeds minder strips in de striphoekjes bij lectuurshops. Na de eeuwwisseling verdwenen ook langzamerhand veel stripwinkels. Op dit moment zijn er nog zo'n 25 in Nederland.

Croezen ziet tijdens zijn werk in het Stripmuseum veel strips voorbij komen die niet meer in de winkel liggen voor het publiek. "Als we die boeken niet digitaliseren, verdwijnen ze op een gegeven moment. Terwijl er zeker nog wel behoefte is aan strips. Kijk maar naar alle stripbeurzen door het hele land."

Croezen noemt als voorbeeld het werk van Marten Toonder. "Niet alleen leuk voor liefhebbers maar ook voor de jeugd wanneer je het aantrekkelijker maakt voor hen." Daarom worden de strips niet alleen gedigitaliseerd maar ook opgefrist. De kleuren worden wat moderner en de lijnen zwarter. Hierbij wordt rekening gehouden met de sfeer van het oude werk, die moet behouden blijven.

Terug in het straatbeeld en nog altijd gevaarlijk

Striptekenaars proberen hun werk wat meer onder de aandacht krijgen door '24 Hour Comics day'. In de Jansbrugkelder in Utrecht gaan tekenaars een uitdaging aan: binnen 24 uur een stripverhaal van 24 pagina's maken. Tekenaar Rob van Barneveld organiseert het evenement. Net als tien andere deelnemers probeert hij binnen een dag een complete strip te maken, van het idee tot en met de tekeningen. De dwingende tijd zorgt dat deelnemers creatiever worden, vertelt Van Barneveld. "Tekenaars zitten vaak vastgebakken in hun eigen stijl. Daar moeten ze uitbreken om de deadline te kunnen halen. Normaal gesproken is striptekenen een solitair beroep. Nu ben je omringd door mensen die het zelfde doen en je aanmoedigen. Zij slepen je er doorheen wanneer je je midden in de nacht afvraagt waar je mee bezig bent." Na het evenement bundelt de Beroepsvereniging van Nederlandse Stripmakers de resultaten als e-book. De voortgang van de tekenaars is te volgen op: www.24hcd-utrecht.tumblr.com

Terug in het straatbeeld en nog altijd gevaarlijk

Deel dit artikel