Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Een tenenkrommende slogan kan juist briljant zijn

Home

Isabel Baneke

©

Soms zijn ze zo slecht dat ze stiekem wel weer leuk zijn, in andere gevallen slaan ze de plank totaal mis: reclameslogans. Wat te denken van 'Kraamzorg die bevalt', 'Krokant en klaar genieten', of 'U bent nooit te moe voor een loempia van Fu'? Het zijn drie van de 279 leuzen die zijn ingestuurd voor de vierde editie van 'Neerlands slechtste slogan verkiezing'.

Een pakkende slagzin bedenken is lastiger dan het lijkt. Waarom slaat 'Retteketet naar Beter Bed' wel aan en 'Ei love you' niet? Volgens neerlandica en communicatiewetenschapper Christine Liebrecht, een van de initiatiefneemsters van de slechtste slogan verkiezing, is die vraag niet te beantwoorden. Wel heeft ze patronen ontdekt in de inzendingen met slechte leuzen.

"Vaak bevatten ze woordspelingen, bijvoorbeeld met Engelse woorden die in het Nederlands een andere betekenis hebben." Ze verwijst naar een van de tien slogans die de jury van marketingdeskundigen en taalfanatici hebben geselecteerd dit jaar: 'Ed your service' van een dakbedekker genaamd Ed.

Rijm
Ook bevatten de spreuken vaak een vorm van rijm. Zo won de geveltekst 'Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord' van een aannemersbedrijf in het Noord-Hollandse Velsen afgelopen jaar de competitie. "Wij noemen dit 'Sinterklaasrijm': rijm welke te makkelijk is, te bedacht."

Dit jaar komen alle tien de slechtste leuzen van lokale bedrijfjes, die hun slagzin vaak zelf hebben verzonnen. Maar in de voorgaande edities van de verkiezing kwamen ook slogans van grote bedrijven aan bod, zoals Toyota's 'Go fun yourself' en 'Dikke neus, ik ga naar Schoenenreus'. In 2012 won de Hema zelfs, met de slagzin 'The worst musical ever' voor de musical van het concern.

Lees verder na de advertentie
Dit jaar komen alle tien de slechtste leuzen van lokale bedrijfjes, die hun slagzin vaak zelf hebben verzonnen

©

"In dit soort gevallen bedenken professionele reclamebureaus meestal de leuzen", zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retailing aan Nyenrode Business Universiteit. "Dat bewijst maar weer hoe moeilijk het is een succesvolle slagzin uit te denken. Al gooi je er geld tegenaan, de lijn tussen een leus die zijn doel dient en een misser is dun."

Waarden
Volgens Koelemeijer is een leus geslaagd als deze opvallend en makkelijk te onthouden is. "Ook moet een slogan gekoppeld zijn aan de aanbieder, een slagzin is effectief als de merknaam, de productcategorie en de waarden waar het bedrijf voor staat opgeslagen worden in het brein." Ze noemt 'Think different' van Apple, 'Biertje?' van Heineken en 'Gewoon bij Albert Heijn'. "Maar vergeet niet: tenenkrommend kan ook juist briljant zijn. Aan Zalando's 'Schreeuw van geluk' erger ik me kapot, maar ik onthoud 'm wel."

Tot en met maandag kan er gestemd worden op Neerlands slechtste slogans. Dinsdag is de prijsuitreiking.

Al gooi je er geld tegenaan, de lijn tussen een leus die zijn doel dient en een misser is dun

Deel dit artikel

Dit jaar komen alle tien de slechtste leuzen van lokale bedrijfjes, die hun slagzin vaak zelf hebben verzonnen

Al gooi je er geld tegenaan, de lijn tussen een leus die zijn doel dient en een misser is dun