Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Een op drie artsen meldt falen van collega niet

home

Edwin Kreulen

© anp

Van de zorgverleners die een collega zien disfunctioneren, trekt een op de drie niet aan de bel. Ook al is het welzijn van de patiënt in het geding.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Nijmeegse Radboudumc onder ruim duizend werknemers in de zorg - zoals artsen, verpleegkundigen en gezondheidspsychologen. Een kwart van de ondervraagden zag het afgelopen jaar een collega structureel risicovol handelen in de omgang met patiënten, zonder dat zelf te kunnen verbeteren.

Het ging meestal om afwijken van de richtlijnen in de zorg, en minder vaak om gebrekkige communicatie of samenwerking.

De meeste dokters en andere zorgverleners spreken hun collega op dit gedrag aan, of anders diens baas. Maar 'gebrek aan bewijs' is nogal eens een reden om dit niet te doen. Vooral als de collega ergens anders werkt, vinden zorgverleners het moeilijk om een melding te doen. Er zijn wel protocollen voor, maar de meeste ondervraagden willen graag eerst extra training en ondersteuning.

Lees verder na de advertentie

Meer aandacht
"Onze indruk is dat veel zorginstellingen en beroepsverenigingen hier meer aan doen dan vroeger, maar zorgverleners ervaren dat niet altijd zo. Ze willen ook graag al in de opleiding meer aandacht voor disfunctioneren", zegt onderzoeker Jan-Willem Weenink. Dat zou helpen om een collega alsnog aan te spreken.

Hoe ernstig de fouten zijn die de ondervraagden in gedachten hebben, is niet nader gevraagd voor dit onderzoek. Maar de Nijmeegse onderzoekers analyseerden vijf gevallen waarin de zorgverlening drastisch tekort schoot - met deels levensbedreigende situaties.

In de meeste van die zaken gaven artsen en verpleegkundigen aan dat zij fouten niet melden omdat zij 'geen open cultuur' in de eigen instelling ervaren.

Gebrek aan bewijs
In ziekenhuisconflicten wordt nogal eens snel naar de term 'angstcultuur' gegrepen, maar de vrees voor de eigen positie of de hiërarchie in de organisatie zijn volgens dit onderzoek niet de voornaamste reden om een melding na te laten - dat is het gebrek aan bewijs. "Ook al is er geen bewijs, toch is het beter om de zaak te bespreken", zegt de Nijmeegse onderzoeker Tijn Kool.

Onze indruk is dat veel zorg­in­stel­lin­gen en be­roeps­ver­e­ni­gin­gen hier meer aan doen dan vroeger, maar zorgverleners ervaren dat niet altijd zo.

Onderzoeker Jan-Willem Weenink

© anp
Een zaak bij de tuchtrechter kan al snel een jaar of zelfs langer duren.

Onderzoeker Tijn Kool

De onderzoekers pleiten er ook voor om meer begeleiding te geven aan artsen en verpleegkundigen tegen wie een klacht wordt ingediend. De onderzoekers spraken met zorgverleners die door de medisch tuchtrechter op de vingers zijn getikt. Ook al na een relatief lichte correctie is de invloed op de betrokkene groter dan de buitenwereld denkt. Patiënten komen bijvoorbeeld op internet de naam van de arts tegen en annuleren hun behandeling. Ook al ging de tuchtrechtzaak maar om een enkele fout.

"Zo'n zaak kan al snel een jaar of zelfs langer duren", zegt Kool. In die tijd kan de betrokken arts het gevoel hebben minder serieus genomen te worden en bovendien kan al dit 'gedoe' leiden tot defensieve geneeskunde: voor de zekerheid elke test of elk onderzoek uit de kast trekken.

Belastend voor de patiënt
"We weten uit ander onderzoek dat die keuzes voor patiënten belastend kunnen uitpakken", zegt Kool.

Hij pleit ervoor dat iedere zorgverlener tijdens een tuchtzaak begeleiding krijgt aangeboden. In Engeland zorgen de beroepsverenigingen daarvoor. "Dat is belangrijk voor de rehabilitatie van de betrokkene, en daarmee ook voor goede zorg."

Vandaag in Trouw een interview met Jaap Sijmons, die als advocaat naast artsen staat voor de tuchtrechter: 'Reputatie van arts soms beschadigd vóór het oordeel over de feiten bekend is.'

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.

Deel dit artikel

Advertentie
Onze indruk is dat veel zorg­in­stel­lin­gen en be­roeps­ver­e­ni­gin­gen hier meer aan doen dan vroeger, maar zorgverleners ervaren dat niet altijd zo.

Onderzoeker Jan-Willem Weenink

Een zaak bij de tuchtrechter kan al snel een jaar of zelfs langer duren.

Onderzoeker Tijn Kool

Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang tot Trouw.nl.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.