Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Een nieuwe hybride-Toyota voor de keizer

Home

Quirijn Visscher

© gratis

De nieuwe, handgemaakte staatslimousine van Japan is een hybride. 

De Amerikaanse president Donald Trump rijdt in The Beast, een als luxe Cadillac-limousine vermomde gepantserde vrachtwagen. Paus Franciscus heeft zijn pausmobiel, al houdt hij meer van zijn Renault 4. De Britse koningin Elizabeth II verschijnt vaak in ’s werelds enige Bentley State Limousine, speciaal voor haar ontwikkeld en met hoofdruimte voor een kroon.

Lees verder na de advertentie

Zelden zien nieuwe staatsauto’s het licht. Maar in Japan kan keizer Akihito uitzien naar een nieuwe. Traditioneel bouwt Toyota een handgemaakte luxe wagen voor de Japanse keizerlijke familie, hoge regeringsleiders en de Toyota-bedrijfstop: de Century. Die symboliseert de crème de la crème van de Japanse auto-industrie. Een Lexus-badge is not done. Dat Toyota-merk is vooral voor niet-Japanners. Het moet Toyota zijn.

Honderdste geboortejaar

De eerste Century zag het licht in 1967 om het honderdste geboortejaar van bedrijfsstichter Sakichi Toyoda (1867-1930; met een ‘d’) luister bij te zetten. Dertig jaar bleef de Century ongewijzigd. Pas in 1997 werd het tijd voor opvolging. De Century II werd voor één keer ook geëxporteerd. De limousine moest in 1997 de overdacht van Hongkong door de Britten aan China ondersteunen. De motor van de Century II telt niet minder dan twaalf cilinders.

Speciaal voor de Japanse keizerlijke familie is de extra lange Royal-variant. Verschil moet er zijn. De Century III, die dit jaar verschijnt, blijft een binnenlands product vanwaaruit het goed wuiven is. De rest van de wereld moet zich behelpen met door robots gemaakte Lexussen. De aanleiding voor een nieuwe Century is nieuwe, duurzame autotechniek. Toyota kan het als Prius-uitvinder niet maken de Century niet te vergroenen.

Daarom is de Century III een hybride-auto met een vijfliter V8-benzinemotor en elektromotoren. In de grille is het patroon van vorstelijke kronen herkenbaar. Het merklogo is een mythologisch wezen dat het keizerlijke en religieuze gezag weerspiegelt dat vanaf 1 april 2019 in Japan wordt toegedicht aan de nieuwe keizer Naruhito.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel