Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Een bescheiden colonne moet Dover klaarstomen voor de brexitdrukte

Home

Redactie

Trucks passeren in Dover een toepassselijk werk van de straatkunstenaar Banksy, waarin een ster van de Europese vlag af wordt gebikt. © AFP

Een proef om een oud vliegveld te gebruiken als gigantische parkeerplaats trekt een karige negentig vrachtwagens.

Lange files van vrachtwagens worden verwacht in Dover mocht Groot-Brittannië zonder verdere afspraken uit de Europese Unie stappen. Want een brexit zonder deal zal leiden tot meer grenscontroles in de ­haven, is daarbij de gedachte. Om zich op dit scenario voor te bereiden, testten de Britten gister­ochtend alvast een verkeersplan voor de regio rond Dover. Erg realistisch was die proef volgens een deel van de vrachtwagenchauffeurs niet. 

Lees verder na de advertentie
Een test met minder dan honderd voertuigen is niet eens een druppel in de oceaan

Charlie Elphicke, lagerhuislid voor Dover

Tientallen van hen reden gisteren in alle vroegte, nog voor de files waren losgebarsten, van het verlaten vliegveld Manston in Kent naar de haven van Dover en terug. De Britse autoriteiten wilden zien of het haalbaar is om de ongebruikte luchthaven in te zetten als parkeerplaats voor zo’n zesduizend voertuigen. Maar voor de proef gingen nog geen negentig vrachtwagenchauffeurs de weg op.

“Een test met minder dan honderd voertuigen is niet eens een druppel in de oceaan”, zei de parlementariër die Dover vertegenwoordigt in het Lagerhuis, de conservatief Charlie Elphicke. “We moeten onthouden dat de Kanaalhavens iedere dag 10.000 vrachtwagens moeten verwerken”, zei hij. En ook de vrachtwagenchauffeurs zelf reageerden sceptisch. 

David Martin, een chauffeur bij IntLogistics noemde de repetitie ‘verspilde tijd’ in de krant The ­Guardian. “Met een tachtigtal vrachtwagens kun je het systeem niet testen”, zei hij.

Martin wijst er ook op dat de regeringsplannen de chauffeurs op kosten zullen jagen. Want ook de chauffeurs die op weg zijn naar de Eurotunnel moeten eerst via Manston rijden. En dat betekent dat ze zo’n twee tot drie keer per week ongeveer 60 kilometer moeten omrijden, rekent Martin voor.

Lees ook:

Britse regering roept bedrijven op zich voor te bereiden op een dramatische brexit

Twee miljard pond extra en 3500 militairen standby. Met nog 100 dagen te gaan tot de Britten definitief uit de EU treden, kondigt de regering vast noodmaatregelen aan.

Europa zet zich schrap voor een angstig ‘no-deal’-scenario in de brexit

Het is een wrang soort eensgezindheid die de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk opeens laten zien in het brexit-drama. Te midden van al hun meningsverschillen zijn beide partijen het over één ding roerend eens: ze moeten zich schrap zetten voor een vechtscheiding, zonder overeenkomst over hoe het verder moet na 29 maart.

Deel dit artikel

Een test met minder dan honderd voertuigen is niet eens een druppel in de oceaan

Charlie Elphicke, lagerhuislid voor Dover