Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Een beetje topman pakt geen kleintjes

Home

Rob Mulder

In de praktijk geven grote bedrijven steeds slikken of stikken-boodschappen af. © anp
Opinie

ROB MULDER   Grote bedrijven betalen zo traag dat ze hun leveranciers duperen. Met verantwoord ondernemen heeft die praktijk weinig te maken, betoogt econoom Rob Mulder.

De steeds langere betalingstermijnen van grote bedrijven bezorgen hun leveranciers slapeloze nachten. De politiek laat de kwestie over aan de markt en de toezichthouders kijken toe. Maar hoe verhoudt dat betalingsgedrag van grote concerns zich tot hun pretenties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid? Wanneer spreekt een organisatie als MVO Nederland haar leden daar op aan?

Alle grote bedrijven hebben zich gecommitteerd aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). "We praten niet enkel over MVO, het maakt écht deel uit van onze performance", juichte een woordvoerder van KPN vorige maand bij de presentatie van het jaarverslag. Geen bedrijf dat zichzelf respecteert dat niet is aangesloten bij MVO Nederland, de netwerkorganisatie die een inspirerend voorbeeld van MVO en duurzaamheid wil zijn.

Maar laten we ook eens kijken wat gewone stervelingen onder maatschappelijk verantwoord ondernemen verstaan. Worden leveranciers netjes behandeld en op tijd betaald? Hey, dan wordt die performance opeens een stuk minder goed!

Failliet
In de praktijk geven grote bedrijven steeds slikken of stikken-boodschappen af. Zo dragen zij bijvoorbeeld hun leveranciers per brief op om de tarieven fors te verlagen (KPN, Ahold), soms zelfs per terugwerkende kracht (Hema).

Vooral de steeds langere betalingstermijn is een nagel aan de doodskist van veel mkb'ers en zzp'ers. Uit onderzoek is gebleken dat een groot percentage van het aantal faillissementen daaraan te wijten is. Leveranciers die nog wel het hoofd boven water houden, stellen investeringen uit of doen ze helemaal niet meer.

Wie werkt aan een mooie toekomst, doet dat niet via boekhoudkundig gescharrel, maar door te investeren en te innoveren. Hij gaat geen tijd en energie verspillen met het omkeren van de laatste cent en het afknijpen van zijn leveranciers. Al helemaal niet omdat hij diezelfde leveranciers juist hard nodig heeft om te blijven vernieuwen. Juist via samenwerking en samenspel met stakeholders kom je als bedrijf tot vernieuwende stappen en nieuwe verdienmodellen.

Lees verder na de advertentie
Vooral de steeds langere be­ta­lings­ter­mijn is een nagel aan de doodskist van veel mkb'ers en zzp'ers

Veel financieel directeuren leven echter in een andere wereld en zijn trots op lange betaaltermijnen. Het laat zien dat ze muscle hebben. Spierballenvertoon dus, maar dan natuurlijk alleen richting de kleine bedrijfjes. De grote jongens worden stipt op tijd betaald.

Sinds maart vorig jaar geldt dat bedrijven een maximale betaaltermijn mogen hanteren van dertig dagen. Alleen met wederzijdse overeenstemming kan daarvan worden afgeweken tot maximaal zestig dagen. Uit tal van berichten blijkt dat deze regelgeving slechts schone theorie is. In de praktijk geldt de wet van de jungle: het recht van de sterkste.

Naar de rechter?
Desgevraagd liet minister Kamp weten dat bedrijven met elkaar 'in dialoog moeten gaan om een einde te maken aan onnodig lange betaaltermijnen en betalingsachterstanden'. En komen ze er niet uit? Nou, dan staat de gang naar de civiele rechter open. Maar een leverancier die zijn grote klant niet kwijt wil, kan of durft die gang natuurlijk helemaal niet op.

Als de trend niet te keren is, ligt een verder oprekken van de termijn in de lijn der verwachting. Een bedrijf als KPN hanteert een termijn van 100 dagen en de HEMA is al doorgeschoten naar 120 dagen. Vervolgens via 180 dagen naar een jaar? Ja, dat zou zomaar kunnen.

Maar misschien is de trend wel omkeerbaar. De aanzet tot een kentering kan gegeven worden vanuit de hoek waaruit grote concerns tot dusver niets te duchten hadden: die van de organisaties waarmee zij goede sier maken in het kader van hun MVO-beleid. Om te beginnen MVO-Nederland.

Het moet deze organisatie een doorn in het oog zijn dat gezonde mkb-bedrijven en zzp'ers het loodje leggen doordat hun leden de betalingstermijnen hoog opschroeven. Kom op, zeg ik tegen deze wereldverbeteraars, laat je tanden eens zien! Wie het MVO-keurmerk wil, moet op tijd betalen.

Rob Mulder: econoom, directeur strategie en belangenbehartiging bij de Vereniging Eigen Huis

De aanzet tot een kentering kan gegeven worden vanuit de hoek waaruit grote concerns tot dusver niets te duchten hadden

Deel dit artikel

Vooral de steeds langere be­ta­lings­ter­mijn is een nagel aan de doodskist van veel mkb'ers en zzp'ers

De aanzet tot een kentering kan gegeven worden vanuit de hoek waaruit grote concerns tot dusver niets te duchten hadden