Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Dyslectisch en toch verplicht talen leren

Home

Laura van Baars

"Joost is erg leergierig, en goed in bètavakken. Wat het nog wat moeilijker maakt op school is dat hij het syndroom van Asperger en ADHD heeft. Buiten schooltijd werkt hij nog tientallen uren om het te kunnen bijhouden." © anp

"Hoor wie het zegt", zegt Beatrijs Buining, moeder van de uitzonderlijk dyslectische Joost, met lichte schaamte richting haar zoon. "Maar uit Cito-toetsen blijkt dat Joost heel erg slecht is met taal: hij hoort bij de zwakste 1 procent."

Ze klopt Joost even op zijn knie, want moeder verklaart dit ten overstaan van het College voor de Rechten van de Mens. De familie Buining wil het Gerrit Rietveld College in Utrecht, waar Joost in de tweede klas van het vwo zit, via het college dwingen om toe te staan dat hij geen Frans en Duits meer hoeft te volgen. Zijn dyslexiebegeleidster verklaart: "Joost is een uniek geval. Hij kan nauwelijks lezen, hij heeft het niveau van groep 5 op de basisschool. Waarom zou je een kind dat Nederlands nog niet eens kan lezen, Frans en Duits gaan leren?"

Maar de school houdt voet bij stuk. Joost moet gewoon drie uur Frans en drie uur Duits blijven volgen. Huiswerk hoeft hij niet te maken. Aan hem worden ook veel lagere eisen gesteld dan aan leerlingen zonder handicap, maar een vrijstelling van de vreemde talen krijgt hij niet.

Bètavakken
"De school stelt zich star op", vindt Beatrijs Buining. "Joost zou die lesuren zo goed kunnen gebruiken om te werken aan andere vakken." Zijn dyslexie maakt het onmogelijk om uit een boek te leren, dus hij moet alles doen via voorlezen of uitleg. Joost is erg leergierig, en goed in bètavakken. Wat het nog wat moeilijker maakt op school is dat hij het syndroom van Asperger en ADHD heeft. Buiten schooltijd werkt hij nog tientallen uren om het te kunnen bijhouden. Zijn ouders maken zich zorgen om zijn vrije tijd: kan hij zich bij deze werkdruk nog wel sociaal ontwikkelen?

Voor de scholenkoepel Willibrord Stichting, waartoe het Gerrit Rietveld behoort, is Joost in het kader van het passend onderwijs een interessante casus geworden. Want als je de zwaar dyslectische Joost een vrijstelling geeft voor Frans en Duits, wie komen er dan straks nog meer om vragen? Op het Gerrit Rietveld College heeft één op de negen leerlingen een vorm van dyslexie.

Vrijheid
Koos Kool van de Willibrord Stichting: "Wij willen dat het college zich uitspreekt over de grenzen van het passend onderwijs. De wet is er niet duidelijk in of een school de beleidsvrijheid heeft om een ontheffing te geven. We willen eigenlijk dat ook in de wet wordt vastgelegd wanneer gehandicapte kinderen bepaalde vakken niet hoeven te volgen."

Volgens juridisch onderwijsadviseur Katinka Slump is dit de wereld op zijn kop. "Scholen willen toch zelf zo veel mogelijk vrijheid? Zelfs de onderwijsinspectie heeft tegen het Gerrit Rietveld gezegd dat ze de vrijstelling aan Joost konden verlenen. Maar om een uitspraak uit te lokken over de grenzen van passend onderwijs laten ze Joost in de kou staan."

Volgens Slump krijgen hoogbegaafde of lichamelijk gehandicapte kinderen regelmatig vrijstellingen van schoolbesturen. "Dat moet ook gaan gelden voor dyslectische leerlingen."

Op 8 december is de uitspraak.

Lees verder na de advertentie
We willen eigenlijk dat ook in de wet wordt vastgelegd wanneer gehandicapte kinderen bepaalde vakken niet hoeven te volgen

Koos Kool

Deel dit artikel

We willen eigenlijk dat ook in de wet wordt vastgelegd wanneer gehandicapte kinderen bepaalde vakken niet hoeven te volgen

Koos Kool