Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Duopolie dreigt op telecom- en televisiemarkt

Home

Elisa Hermanides

Baptiest Coopmans (L),CEO van Ziggo en Rob Shuter, CEO Vodafone Nederland. © anp

De Nederlandse telecom- en televisiemarkt dreigt te maken te krijgen met een heus duopolie nu Ziggo en Vodafone Nederland de handen ineen slaan om samen concurrent KPN het leven moeilijk te maken.

Vandaag werd officieel wat al langer in de pijplijn zat: Vodafone en Liberty Global, moederbedrijf van Ziggo, gaan in Nederland samen optrekken. Vodafone levert het mobiele netwerk, Ziggo het kabelnetwerk. Zo ontstaat er een aanbieder die zowel vast als mobiel telefonie, televisie en internet kan leveren. Omdat Ziggo groter is dan Vodafone Nederland betaalt Vodafone 1 miljard euro aan Liberty Global, zodat de spelers een gelijkwaardig aandeel hebben in de nieuwe jointventure.

Lucratieve samenwerking
De verwachting is dat de samenwerking, na aftrek van de kosten voor de integratie, 3,5 miljard euro oplevert op het gebied van kosten en investeringen. Dat is fijn voor de bedrijven en hun aandeelhouders, maar het is de vraag of de klant ook zal profiteren van de fusie.

Volgens de topmannen van de bedrijven zullen klanten profiteren van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied digitale tv-platformen, 4G-verbinding en internetsnelheid. Maar in de praktijk hoeft de klant er niet per se van te profiteren dat de markt straks wordt verdeeld door twee grote spelers. Het is namelijk maar de vraag in hoeverre het kwijnende Tele2 en T-Mobile, dat door moederbedrijf Deutsche Telecom in de etalage is gezet, tegen KPN en de nieuwe jointventure opkunnen. En als twee reuzen de markt gaan verdelen, komt dat meestal niet ten goede aan een vriendelijke prijs voor de consument.

Wachten op toestemming
Reden te meer voor de Autoriteit Consument en Markt om deze jointventure eens goed te bestuderen voordat er toestemming wordt verleend. Alhoewel er op dit vlak ook niet al te veel moet worden verwacht. Eerder deden de Europese mededingingsautoriteiten en de ACM er ook niet al te moeilijk over toen Liberty Global in 2014 Ziggo overnam en fuseerde met UPC, terwijl UPC en Ziggo toen samen goed waren voor 90 procent van de kabeldekking in Nederland.

De deal moet voor het eind van dit jaar worden afgerond. De combinatie heeft straks ruim 5 miljoen mobiele abonnees, meer dan 4 miljoen video-klanten en circa 3 miljoen breedbandabonnees.  
KPN toonde zich bij de presentatie van de jaarcijfers begin deze maand niet bevreesd voor de samenwerking van Ziggo en Vodafone Nederland. Volgens topman Eelco Blok spreken de cijfers van KPN voor zich: het bedrijf haalde afgelopen jaar veel nieuwe klanten binnen en kent een hoge klanttevredenheid.

Deel dit artikel