Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Dossiervreter gaat problemen met de spoorwegen te lijf

Home

BART ZUIDERVAART

De Tweede Kamer behandelt deze maanden de begrotingen van de ministeries. Trouw geeft een voorbeschouwing en stelt de bewindslieden voor. Vandaag: Infrastructuur en Milieu.

Op internet circuleert een filmpje uit 2011 waarin Wilma Mansveld met zichtbaar genoegen een elektrische auto bestuurt en zegt: "Het is geweldig. Ik dacht dat elektrisch rijden niets bijzonders was."

Dit zegt de vrouw die ooit de boekhouding bij Jaguar Nederland deed. Het kan verkeren. Mansveld is sinds deze maand binnen het kabinet-Rutte II verantwoordelijk voor infrastructuur én het milieu.

Wilma Mansveld (1962, Hilversum) is de grote onbekende op het Binnenhof. De PvdA-onderhandelaars Jeroen Dijsselbloem en Diederik Samsom schoven haar tot veler verrassing naar voren als nieuwe staatssecretaris. Mansveld wacht een zware taak. Ze moet op het departement opboksen tegen de ervaren VVD-minister Melanie Schultz van Haegen, die inmiddels aan haar vijfde kabinet toe is.

Mansveld heeft openbaar vervoer in haar portefeuille, Schultz de wegen. Het ministerie werd vorige week plotseling geconfronteerd met een nieuwe jaarlijkse bezuiniging van 250 miljoen euro. Het wierp onmiddellijk de vraag op: wie lijdt straks de meeste pijn? Het spoor of het asfalt? De PvdA of de VVD? Mansveld of Schultz?

De staatssecretaris groeide op in Utrecht en verhuisde eind jaren tachtig na haar baan bij Jaguar 'voor de liefde' naar Groningen. Daar werkte ze lange tijd - tussen 2001 en 2011 - als secretaris bij de SER Noord-Nederland. Voorzitter Geert Sanders typeert Mansveld als 'een goede strateeg', 'tactisch zeer sterk' en 'een echte professional'. "Ze is een uitstekend netwerker. Misschien is Wilma Mansveld in Den Haag niet heel bekend, maar hier in het noorden weet iedereen wie ze is."

In 2003 begon de politieke carrière van Mansveld, toen ze namens de PvdA Statenlid werd in de provincie Groningen. In 2009 volgde het fractievoorzitterschap en twee jaar later een post als gedeputeerde. Ze kreeg een zware portefeuille: economische zaken, jeugdzorg, milieu en energie. Haar politieke collega's noemen haar een dossiervreter, iemand die de lat hoog legt en doelgericht werkt. De Groningse PvdA-gedeputeerde William Moorlag zegt: "Wilma is iemand die rechtdoor schaatst. Natuurlijk heeft ze oog voor haar omgeving, maar ze weet ook heel goed wat ze wil." PvdA-fractievoorzitter in provinciale staten Ankie Beenen: "Ze kan ingewikkelde dossiers snel tot zich nemen. Ze heeft ongelooflijk veel kennis." Moorlach: "Als gedeputeerde krijg je op vrijdag een stapel dossiers mee naar huis ter voorbereiding op de maandag. Wilma wilde alles voor de hele week hebben. En die stukken kauwde ze dan in een weekend weg."

De overstap naar Den Haag komt voor de collega's uit Groningen volslagen onverwachts. Mansveld heeft nooit, zeggen ze, gelonkt naar een baan op het Binnenhof. Moorlag: "Wilma en ik hebben ooit in de parkeergarage van het provinciehuis afgesproken dat we elkaar voor de schenen mochten schoppen zodra we verwaand werden. Het was nooit nodig."

Mansveld trok begin 2011 de aandacht van de landelijke PvdA, toen ze in het noorden optrok met Job Cohen tijdens de campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen. "Ze liet kennelijk een goede indruk achter", zegt William Moorlag. "En toen het kabinet werd samengesteld, paste ze in de puzzel." Samsom belde Mansveld persoonlijk op, ergens halverwege oktober, met de vraag of ze de overstap naar het Binnenhof wilde maken. Ze was zeer verrast, weet Moorlag, en vroeg enkele dagen bedenktijd. Mansveld was immers pas anderhalf jaar gedeputeerde. Ze was druk met het provinciale energiebeleid en de voorbereidingen om de taken van Jeugdzorg over te hevelen naar de gemeenten. Maar het verleidelijke aanbod van Samsom kon ze eenvoudigweg niet afslaan.

"Ik begrijp die keuze van de PvdA wel", zegt VVD-Statenlid Olga Hartman. "Als je iemand zoekt die op moeilijke dossiers haar mannetje staat, heb je aan Wilma Mansveld een goede. Daarom is het zo jammer dat ze de Groningse politiek verlaat." Het voordeel is, zeggen haar ex-collega's, dat er een nieuw bruggetje is tussen het noorden en het kabinet.

Een belangrijke opgave voor Mansveld zal zijn om aan nieuwe klimaatdoelstellingen te voldoen, zoals 16 procent duurzame energie in 2020. Daarnaast kan ze pittige debatten in de Kamer tegemoet zien over de onvermijdelijke problemen op het spoor. Nieuwe bezuinigingen op het openbaar vervoer helpen haar niet. "Ik denk dat Schultz en Mansveld goed samen kunnen werken en een verstandige oplossing vinden voor het probleem van die 250 miljoen", zegt VVD-Statenlid Olga Hartman. PvdA-fractievoorzitter Ankie Beenen: "Ze is opgewassen tegen Schultz. Zonder twijfel."

Wilma Mansveld is de grote verrassing binnen het kabinet-Rutte II

Maximumsnelheden, bezuinigingen en het klimaatbestendiger maken van Nederland
Hoewel de Kamer de komende weken officieel debatteert over de begroting van 2013, zullen de discussies vooral in het teken staan van het regeerakkoord tussen PvdA en VVD.

Belangrijke onderwerpen op het gebied van infrastructuur en milieu zijn:

Wat betekent de structurele bezuiniging van 250 miljoen voor bestaande asfalt- en spoorprojecten?

De maximumsnelheid op snelwegen. Soms 130, soms 120 en soms 100. Te verwarrend, vindt de Kamer.

Hoe wordt het spoor bestand tegen de terugkerende winterproblemen? Zou een fusie tus- sen de NS en ProRail daarbij helpen?

Lukt het Nederland om steeds meer energie duurzaam op te wekken, zoals in het regeerakkoord wordt beloofd? Dan zul- len er vooral meer windmolens moeten komen, op zee en op land.

Luistert het kabinet naar de oproep van de Rekenkamer om Nederland klimaatbestendiger te maken?

Portefeuille Schultz van Haegen uitgekleed
Het was geen verrassing dat VVD'er Melanie Schultz van Haegen als minister van infrastructuur terugkeerde in het kabinet-Rutte II. De bewindsvrouw van het nieuwe asfalt en het 130-kilometerrijden wordt binnen haar partij geroemd om haar prestaties. En ze is zeer ervaren.

Toch rijst de vraag hoe onderscheidend ze kan zijn in dit nieuwe kabinet. Haar portefeuille is enigszins uitgekleed, nu het lastige dossier openbaar vervoer bij de staatssecretaris ligt. Daarbij zorgen de onverwachte bezuinigingen ervoor dat er nauwelijks nog nieuwe asfaltprojecten bedacht kunnen worden.

De bewegingsvrijheid van Schultz is daardoor flink ingeperkt. De minister zal zoveel mogelijk bestaande plannen willen uitvoeren, veel meer is financieel niet haalbaar. Volgens de oppositie is er eigenlijk al geen minister van infrastructuur meer nodig in dit kabinet.

Sinds 2011 dalen de files op de Nederlandse wegen, met name dankzij de aanleg van spitsstroken en wegverbredingen. Volgens zowel het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid als het Planbureau voor de Leefomgeving nemen de files de komende jaren juist weer toe.

Het is aan Schultz om dit ondanks de economische tegenwind te voorkomen.

Deel dit artikel