Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Dijksma: Winst van ov-chipkaart moet terug naar reiziger

Home

Redactie

© ANP

Staatssecretaris Sharon Dijksma van infrastructuur wil dat Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, snel duidelijk maakt hoe de onderneming in de toekomst de winst wil inzetten voor de reiziger. Volgens Dijksma moet Translink daarvoor op korte termijn een plan presenteren.

Het AD meldde vandaag dat Translink van 2011 tot en met 2015 ruim 55 miljoen euro winst maakte met de plastic kaartjes. Het bedrijf zegt dat de winst wordt gebruikt om de aanloopkosten voor de invoering van de ov-chipkaart terug te betalen. Maar als dat is gebeurd, moet het geld niet meer naar de aandeelhouders maar naar de reiziger, aldus Dijksma in een reactie. "Dit lijkt me ook logisch: Translink heeft geen winstoogmerk."

Verder wil ze dat de onderneming - die in handen is van de vervoersbedrijven zoals NS - gaat kijken of de ov-chipkaart langer mee kan dan de huidige vijf jaar. Ook moet bekeken worden of de kosten voor verlenging 'substantieel' omlaag kunnen.

In 2015 kregen de vervoerders 26 miljoen euro dividend uitgekeerd van Translink, schreef het AD. Het gros daarvan ging naar de NS. De winst werd behaald met het verkopen van de chipkaart voor 7,50 euro, waar de productiekosten van het pasje 88 cent per stuk bedragen.

Lees verder na de advertentie
Dijksma wil dat Translink gaat kijken of de ov-chipkaart langer mee kan dan de huidige vijf jaar

Prijs is verdedigbaar

Translink meldde vanochtend al in het AD dat het overschot geen winst is, omdat er voor het invoeren van de kaart geld is geleend. "De ov-bedrijven hadden ons het geld geleend en dat betalen we terug", zei een woordvoerder van Translink tegen de krant.

Bovendien, zo steldde het bedrijf, is de prijs van de ov-chipkaart geen zaak van Translink, maar van de vervoerders. Volgens Translink is de prijs van het plastic pasje verdedigbaar. Behalve de productie van de chipkaart moet ook de digitale infrastructuur draaiende gehouden worden. Translink maakt kosten voor automatisch opladen, persoonsgegevens wijzigen, een website, een app en de klantenservice. Ook mensen die hun saldo terugvragen, kosten geld.

Volgens het Brabants Dagblad wil Dijksma dat Translink verschillende mogelijkheden in kaart brengt voor het terugvloeien van het geld naar de reiziger. Dijksma: "Ze moeten sowieso transparant zijn over de financiële gang van zaken. Daar hebben we allemaal baat bij, dan hoeven we het niet meer in de krant te lezen."

Ze moeten sowieso transparant zijn over de financiële gang van zaken. Daar hebben we allemaal baat bij, dan hoeven we het niet meer in de krant te lezen

Staatssecretaris Dijksma

Deel dit artikel

Dijksma wil dat Translink gaat kijken of de ov-chipkaart langer mee kan dan de huidige vijf jaar

Ze moeten sowieso transparant zijn over de financiële gang van zaken. Daar hebben we allemaal baat bij, dan hoeven we het niet meer in de krant te lezen

Staatssecretaris Dijksma