Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Dieselschandaal treft ook Volkswagen-dochter Audi, 24.000 auto’s teruggeroepen

Home

Marco Visser

24.000 Audi-voertuigen van het type A7 en A8 terugroepen vanwege het manipuleren van emissietesten. © AFP

Ook Audi heeft sjoemeldiesels. Het bedrijf moet 24.000 auto's van het type A7 en A8 terugroepen vanwege het manipuleren van testen.

Op het moment dat de top van Audi zich klaarmaakte voor de presentatie van de jaarcijfers, vielen agenten het hoofdkantoor in het Duitse Ingolstadt binnen. Bij diverse medewerkers belde justitie thuis aan en doorzocht de woningen. Dat was in maart dit jaar. Bijna drie maanden later is er bewijs voor wat men in de autowereld al langer vermoedde. Ook Audi gebruikte software om diesels op papier schoner te laten lijken dan ze werkelijk zijn, zei de Duitse minister van transport Alexander Dobrindt.

Lees verder na de advertentie
Hoe meer informatie er vrij kwam, des te groter de verdenkingen tegen Audi

Audi moet in totaal 24.000 auto’s van het type A7 en A8 teruggeroepen. De auto’s die zijn gebouwd tussen 2009 en 2013 bleken alleen aan de normen te voldoen zolang het stuur niet draaide. Dat is nu precies het geval in de testlaboratoria waar auto’s op rollerbanken staan. Maar neemt de bestuurder een flauwe bocht van 15 graden of meer, dan verdubbelt de uitstoot.

Veruit de meeste auto’s zijn verkocht in Duitsland zelf. In Nederland gaat het volgens importeur Pon om enkele tientallen Audi’s. Onverwacht was de onthulling van de Duitse minister niet. In de autowereld verdenkt men Audi er al tijden van de spil te zijn in het dieselschandaal.

E-mails

Dat begon anderhalf jaar geleden toen de Amerikaanse milieudienst Volkswagen ontmaskerde. Audi, dat in hetzelfde concern zit als VW, zei slechts zijdelings iets te maken te hebben met de fraude. Maar hoe meer informatie er vrij kwam, des te groter de verdenkingen tegen Audi. Vorig jaar verschenen enkele e-mails in de openbaarheid waarin Audi-ingenieurs schreven dat ‘zonder de boel te bedriegen’ het nooit zal lukken om te voldoen aan de strenge Amerikaanse milieueisen.

Diverse managers en ingenieurs zouden van de fraude hebben geweten, maar grepen niet in. Dat deed Audi uiteindelijk wel. Het zette vier hooggeplaatste technici op non-actief, maar tot een schuldbekentenis en excuses kwam het niet. Ook ditmaal wil Audi niet ingaan op het terugroepen van de auto’s.

Boete

Het is nu anderhalf jaar geleden dat de Amerikaanse milieudienst EPA ontdekte dat auto’s van de Volkswagengroep veel meer stikstofoxide uitstoten dan wettelijk toegestaan. Wereldwijd ging het om 11 miljoen auto’s van de Duitse fabrikant. Daar zaten ook Audi’s bij. Ongeveer anderhalf miljoen modellen met een 2.0 TDI motor waren vuiler dan toegestaan.

In de nabije toekomst moet het moeilijker worden om te sjoemelen met vuile diesels. De Europese Commissie voert in september dit jaar een nieuwe methode in om frauderende fabrikanten te ontmaskeren. Nog altijd moeten auto’s het laboratorium in, maar ditmaal bootsen keuringsdiensten de werkelijkheid op de weg beter na. Om er zeker van te zijn dat de uitstoot op de weg gelijk is aan die in het laboratorium, wordt de test later aangevuld met een proef op de weg. 

Als de nieuwe auto’s dan nog steeds niet voldoen aan de normen, kan de Europese Commissie een boete opleggen van 30.000 euro per auto die boven de uitstootnorm komt. Maar dan moet eerst het Europees Parlement nog akkoord gaan met deze uitbreiding van Europese bevoegdheden.

Deel dit artikel

Hoe meer informatie er vrij kwam, des te groter de verdenkingen tegen Audi