Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Dertien kilo lood in het milieu leidt tot het einde voor het balanceerloodje

Home

Guido Goudsmit

Autowielen rollen binnenkort een tikkeltje milieuvriendelijker over de Europese wegen: voor de nieuwste autotypes zijn per 1 juli wielen met het ouderwetse 'balanceerloodje' achter de velg uit den boze. De Europese Commissie is onverbiddelijk. Het lood, waardoor onbalans wordt voorkomen en een wiel recht vooruit draait, staat op de zwarte lijst: na aanraking met regenwater komt het metaal in het milieu terecht.

De autowereld heeft het gevecht verloren. Jeroen Jongeling, van de Nederlandse wielen- en bandenclub Vaco, geeft volmondig toe dat de internationale lobby van de branche in Brussel tegen het loodgebruik 'niet helemaal is gelukt'. Weliswaar mag lood, dat in hoge concentraties zeer toxisch is voor mens en dier, nog wel worden toegepast als het geplastificeerd is. Maar het ziet er naar uit dat 'Europa' uiteindelijk de autofabrikanten het verlangde algehele verbod op het gebruik van lood zal weten op te leggen.

De ergernis over de maatregelen uit Brussel is groot, zeker omdat vanaf 1 juli 2005 ook oudere auto's, de 'vervangingsmarkt', plastic loodjes moet voeren. De Nederlandse brancheclubs Bovag, RAI en Vaco plaatsen kanttekeningen bij de regelzucht van de Brusselse bureaucraten. ,,Het is van de gekke, zo'n regel die plotseling wordt afgekondigd'', zegt Rob Boon van de garagistenbond Bovag. Kees Boutens van de RAI, die de belangen van de auto-industrie vertegenwoordigt: ,,Die regel lijkt sterk op spijkers op laag water zoeken.''

Een non-issue? Ja, zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat voor veel automobilisten het balanceerloodje een non-entiteit is. Nee, als je weet dat het loodje, 'euroloodje' gedoopt in de branche, een gouden kalfje is. Vaco-zegsman Jongeling is er heilig van overtuigd dat garagehouders het lood zullen missen. ,,Het bekende emmertje met oude loodjes voor de metaalboer, dat elke garagehouder in zijn werkplaats heeft staan, vertegenwoordigt een behoorlijke geldwaarde'', zegt Jongeling. ,,Als het balanceerloodje geplastificeerd is, is het niks meer waard.''

In de ogen van de Nederlandse autokoepels is de vervuiling die de 'euroloodjes' het milieu aandoen statistisch gezien te verwaarlozen. Uit Duitse berekeningen blijkt dat jaarlijks hoogstens 156 kilo lood in het Nederlandse grondwater terechtkomt door loodemissie. Het rekensommetje is simpel: het Nederlandse wagenpark telt zo'n 26 miljoen wielen, in of op een enkel autowiel is ongeveer 50 gram lood verwerkt, zo kom je uit op alles bij elkaar 1,3 miljoen kilo lood die over de Nederlandse wegen rolt. Daarvan zou hoogstens 0,1 procent in het milieu terechtkomen: 13 kilo per maand.

Over de cijfers valt te twisten, erkent ook de branche; de berekeningen van het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu zijn wereldschokkender. Het is duidelijk dat het 'balanceerlood'-verhaal in Brussel een principekwestie is: de Europese Commissie toont de machtige auto-industrie dat zij de baas is. Dat het gebruik van lood op de daken, een wijdverbreide toepassing, geheel en al legaal blijft, versterkt die indruk.

Volgens Rai-woordvoerder Boutens heeft de Commissie het dossier-'balanceerloodje' wel goed afgehandeld. ,,De auto-industrie kan met heel veel maatregelen leven, mits ze op Europese schaal van kracht worden. Vergeet niet dat de techniek voortschrijdt: wielen worden tegenwoordig beter uitgebalanceerd en steeds meer autofabrikanten wijken uit naar andere metalen, zoals tin, in plaats van lood.''

De autofabrikanten hebben echter makkelijker praten dan de garagehouders, die vanaf 2005 miljoenen oudere auto's van de correcte loodjes moet voorzien. Vaco-zegsman Jongeling: ,,Wij pleiten voor een onderzoek door bijvoorbeeld TNO. Dat zou moeten nagaan óf er alternatieven zijn voor het loden balanceerloodje.'' Jongeling betwijfelt of andere metalen goed onbalans kunnen voorkomen, maar uiteindelijk zal zijn vereniging met de stroom meegaan, weet hij: ,,De sportvissers hebben er aan moeten geloven, en de klootschieters. Zij mogen ook geen lood meer gebruiken. Dat wij het op termijn zonder lood moeten doen, is onomkeerbaar.''

Deel dit artikel