Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Deloitte: 40 procent minder parkeerruimte nodig door 'smart mobility'

Home

Johan van Heerde

© ANP

Er is in 2040 veel minder parkeerruimte nodig door deelauto's en zelfrijdende voertuigen. Op de vrijgekomen plekken kunnen huizen komen, of bomen. 

Meer woningen, meer groen en veel minder parkeerplaatsen. De meeste steden in Nederland tekenen waarschijnlijk direct voor dit scenario. Voor hen is er goed nieuws van accountantskantoor en consultantbureau Deloitte: anno 2040 zijn er door de komst van zelfrijdende voertuigen en deelauto’s bijna 40 procent minder parkeerplaatsen nodig.

Lees verder na de advertentie

Op de vrijgekomen vierkante meters passen 45.000 nieuwbouwwoningen en 12 miljoen bomen. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte naar de ruimtewinst voor steden door wat het smart mobility noemt. Steeds meer mensen gaan gebruikmaken van zelfrijdende auto’s of delen hun auto waardoor het privébezit van auto’s en benodigde parkeerplaatsen fors afnemen.

Klant

Zelfrijdende auto’s bieden veel voordelen zegt Frank ten Have, partner bij Deloitte en medeauteur van het onderzoek. "Zelfrijdende auto’s hoeven ’s nachts niet stil te staan in de binnenstad, maar kunnen daarbuiten geparkeerd en opgeladen worden. ’s Ochtends pikken deze auto’s hun klant weer op."

Nederlanders bezitten circa 8 miljoen auto’s die gemiddeld 23 uur per dag stilstaan

De eerste voorbeelden van stedelijke bebouwing in combinatie met een deelauto zijn al zichtbaar zegt Ten Have. Hij noemt de transformatie van de Neudeflat, een voormalig kantoor van de gemeente in het centrum van Utrecht. De toekomstige bewoners van de woontoren met 88 appartementen krijgen van verhuurder Syntrus Achmea Vastgoed een deelauto aangeboden. Deze auto’s staan geparkeerd op een gedeelde eigen parkeerplaats op het middenterrein.

Ook leasebedrijven spelen volgens Ten Have al in op het fenomeen deelauto’s. "De eerste leasemaatschappijen die een auto voor vier dagen aan één persoon en drie dagen aan iemand anders aanbieden zien we al. Dat zal alleen maar toenemen als mensen merken welk gemak de deelauto oplevert."

Deloitte verwacht dat nieuwe vervoersconcepten vooral kans van slagen hebben in Randstedelijke gebieden. Nederlanders bezitten circa 8 miljoen auto’s die gemiddeld 23 uur per dag stilstaan. Steeds meer steden voeren een actief beleid om autobezit in de (binnen)stad terug te brengen. Daar komt bij dat het aanhouden van een eigen auto in de stad relatief duur is door de toenemende schaarste aan parkeerplaatsen en er met de fiets en het openbaar vervoer een goed alternatief voor handen is. Samengevat: zelfrijdende- of deelauto’s hebben de toekomst. 

Straatparkeerplaatsen

Deloitte heeft berekend dat er in 2040 door de komst van smart mobility 6,9 miljoen parkeerplekken niet meer nodig zijn. Niet al deze parkeerplaatsen zijn potentieel woonoppervlak. Ongeveer 80 procent van alle publieke parkeercapaciteit in Nederland betreft straatparkeerplaatsen. De mogelijkheid om deze te herbestemmen tot woningbouw zijn beperkt. Het overgrote deel van deze parkeerplaatsen kan volgens Deloitte in de toekomst worden ingezet voor de vergroening van de openbare ruimte.

Deloitte houdt er in zijn rapport rekening mee dat zelfrijdende- en deelauto’s nu nog amper marktaandeel hebben in Nederland. Er komen zelfs veel nieuwe auto’s bij. Dat blijkt uit cijfers die de Europese autobond ACEA gisteren publiceerde. Nederlanders kochten dit jaar fors meer nieuwe auto’s dan een jaar eerder. In de eerste elf maanden van 2017 nam het Nederlandse wagenpark met ruim 53.000 nieuw geregistreerde auto’s toe, een groei van 15 procent. Een groeiend wagenpark en stedelijke uitbreiding resulteert de komende jaren in een toename van de parkeercapaciteit met 1,5 miljoen plekken, verwacht Deloitte. Deze vallen onder de 6,9 miljoen parkeerplekken die in 2040 plaats kunnen maken voor huizen of bomen. 

Deel dit artikel

Nederlanders bezitten circa 8 miljoen auto’s die gemiddeld 23 uur per dag stilstaan