Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De wondere wereld van Pokémon

Home

door Han Koch

,,Heb jij voor mij Pikachu? Ik moet nu even een Zubat verslaan en mijn Pikachu is dood.'' Het tweetal op de bank is niet alleen door een bloedband verbonden, maar ook door een kabeltje. Broer van zeven kan helaas Pikachu niet leveren ,,omdat Pikachu is geëvolueerd in Raichu''. Het kabeltje dat de beide spelcomputers verbindt, blijft dit keer ongebruikt. Tot grote teleurstelling van de vijfjarige, die het nu in zijn eentje moet oplossen. De overdracht van Pikachu naar zijn Game Boy Color had 'm een stap verder geholpen in de wondere wereld van Pokémon.

'Gotta catch ém all' is de opdracht van Nintendo dat het spel Pokémon op de markt brengt. Er zijn 150 Pokémon, en die moeten allemaal opgespoord en gevangen worden; dat is de essentie van het spel. Pokémon (meervoud eveneens Pokémon) is de afkorting van 'pocket monsters'.

Wat is er nu zo speciaal aan Pokémon? Kinderen krijgen maar liefst 150 figuurtjes voor zich. Dat geeft een enorme keuze met wie ze zich kunnen identificeren. Niet dat Nintendo zelf niet aangeeft wie het belangrijkst is: dat is onmiskenbaar Pikachu. Pikachu is zowel in de filmpjes, op de Nederlandse buis dagelijks bij Fox Kids, als in de software de grote vriend van de jongen Ash Ketchum. Ash is tien jaar - de meest fanatieke spelers zullen wel uit die leeftijdscategorie komen. Ash reist langs 25 routes door de wereld van de Pokémon. Ash komt in actie als Pokémon-trainer, maar dan moet hij wel eerst een team van figuurtjes samenstellen. Hij neemt het op tegen andere Pokémon-trainers, ook kinderen van rond de tien. Er vinden krachtmetingen plaats en de winnende Pokémon komt daar sterker uit. Soms worden ze zo sterk dat ze overgaan in een andere verschijningsvorm. Zo evolueert nummer 13 'Weedle' van het model worm in de cocon Kakuna (nr 14) om zich vervolgens te ontpoppen als 'Beedrill'. En de meest fanatieke spelers weten dan meteen te melden dat deze Beedrill zich aanvalstechnieken kan aanleren als de 'Twineedle' en de 'Pin Missile'.

Vechten en verzorgen, dat is de opdracht voor de Pokémon-speler. Hij doet dat op het kleine schermpje van de spelcomputer. Daar kiest hij zijn sterkste figuurtje en maakt vervolgens een selectie uit de meest effectieve aanvalstechnieken. En dat gaat zo door tot alle 150 poppetjes in zijn bezit zijn.

Gelukkig is het gevecht niet al te bloedig en zeker minder gewelddadig dan de gevechten van de op hun retour zijnde Power Rangers. Het aardige is eigenlijk dat het geweld volgens bijna natuurkundige wetten verloopt. Zo verliest een Pokémon van het type Vuur het gevecht van het monstertje uit de categorie Water.

De 'rode' en de 'blauwe' versie, de enige Pokémon-spellen die nu op de Nederlandse markt zijn, vormen eigenlijk één spel. Of, in marketingtermen: het is een koppelverkoop. In het rode spel bijvoorbeeld laat Pokémon 'Primeape' zich zowel vinden als vangen. Maar in de blauwe versie kan dat niet. De bezitter van het blauwe spel is dus aangewezen op een deal met de rode speler anders kan hij nooit alle 150 monstertjes in zijn bezit krijgen. Bij andere figuurtjes moet de speler met het 'rode' spel weer aankloppen bij die van het 'blauwe'. Vandaar ook de bijgeleverde kabel (¿24,95). De Pokémon-spellen kosten elk 79 gulden, voor een kleine 185 gulden is de zaak dus compleet. Omdat het spel volledig in het Engels wordt gespeeld is een lijvig blad nodig. De adviesprijs daarvan is ¿29,95 maar om de drempel niet al te hoog te maken en Pokémon ook in Nederland een stevige zet in de rug te geven, wordt het blad gratis bijgeleverd. En dat blad is zeker voor kinderen beneden de tien jaar broodnodig. Opmerkelijk is dat de echte fanaat uren in het fraaie boekwerkje kan zitten puzzelen. Wie niet over een lange adem beschikt moet nooit aan dit op zich unieke spel beginnen.

De rage

Er zijn in Nederland inmiddels tienduizenden Pokémon-spelletjes verkocht, geschikt voor de Game Boy van Nintendo. En dat is maar een schijntje vergeleken met Japan en Amerika. In Japan zijn van de eerste versies ruim 12 miljoen verkocht en daarmee is Pokémon het best verkochte spel aller tijden. Vorig jaar werden de spelletjes op de Amerikaanse markt gebracht en daar sloegen de 150 Pokémon vrijwel even hard toe als in geboorteland Japan. In een paar weken tijd werden daar van Pokémon Geel, de verbeterde versie van de in Nederland verkochte 'rode' en de 'blauwe' versie, een miljoen exemplaren verkocht. Volgens Nintendo is daarmee het computerspel 'Zelda' (ook van Nintendo) van de eerste plaats verdrongen.

De Pokémon-rage is in Nederland nog lang niet op het hoogtepunt. Op 19 november komt het virtuele huisdier 'Pokémon Pikachu' in de verkoop. Dit apparaatje is een aanzienlijk verbeterde opvolger van de Tamagotchi, die inmiddels aan het eind van zijn economische levensduur is gekomen. De virtuele vriend ging in Japan al vijf miljoen keer over de toonbank en de teller staat in de Verenigde Staten inmiddels op ruim 1,5 miljoen. Anders dan bij de Tamagotchi kan de verzorger van Pikachu zien hoe vaak hij het beestje in de watten legt. Op het beeldschermpje loopt een teller mee. Pokémon Pikachu heeft ook een energiemetertje en een gokspelletje (prijs ¿59,-).

En alsof dit nog niet genoeg is, komt Nintendo eind november met Super Smash Bros. En dat is weer een combinatie van populaire spelfiguren uit de Nintendo-stal als Mario, Yoshi, Donkey Kong, Link met Pikachu uit Pokémon. Het spel, geschikt voor de Nintendo 64, gaat 129 gulden kosten.

Pokémon is nog lang niet uitgeput. In de VS wordt inmiddels ook een flipperkast-spel met trilmechanisme (een zogeheten 'rumble pack') verkocht voor de Game Boy Color en die komt ook naar Nederland. Later nog gevolgd door een Pokémon Gold en Silver, die eind dit jaar in Japan worden gelanceerd.

En dan is er natuurlijk ook nog de spin-off. Speelgoedfabriek Hasbro heeft de licentie verworven om alles wat met Pokémon te maken heeft in pluche en plastic om te zetten. Een deel van dat speelgoed, dat al in de VS wordt verkocht, komt in de week voor sinterklaas naar Nederland. Vermoedelijk worden de Pokémon in pluche en plastic pas echt in januari in Nederland geïntroduceerd.

De fastfoodketen Burger King wil bij de kindermaaltijd mini-Pokémon gaan 'serveren'. Dat is afgekeken van McDonald's want die levert sinds jaar en dag al Disney-figuurtjes bij de hamburger met friet. 'Pokémon met hamburger' staat in de VS al op het menu bij Burger King. Met de Europese tak van Burger King is nog geen overeenstemming bereikt.

Een Pokémonfilm is er ook. Time Warner laat de eerste speelfilm met de pocketmonsters inmiddels al in de VS draaien en heeft het besluit om een tweede te maken al genomen. De film komt ook naar Nederland.

En dan nog is het concept van het 'merk Pokémon' niet uitgemolken. Het bedrijf Wizards of the Coast heeft een 'verzamelkaartenspel' met eigen wedstrijdcircuit. En uiteraard een eigen website: www.wizards.com/Pokemon.

De snoepfabrikanten begeleiden de Pokémoninvasie met ijsjes en snoepjes in de vorm van monstertjes.

Kritiek is er ook. In Engeland weigert The Learning Shop Pokémon-spullen te verkopen. Het argument daarbij is dat het speelgoed te gewelddadig is. De keten van verantwoord speelgoed laat daarmee veel omzet lopen, want de Britse vereniging van speelgoedverkopers verwacht dat de Pokémon-spullen tot de best verkopende kerstcadeaus gaan behoren.

In San Diego (VS) zijn vier ouders naar de rechter gestapt omdat ze vinden dat Nintendo - en dan met name het verzamelkaartenspel van Wizards of the Coast - aanzet tot gokken. Elk succes roept blijkbaar ook tegenreacties op.

Deel dit artikel