Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De wetten van de Uefa stonden geen pompeblêden toe: 'Reclame'

Home

Jan-Cees Butter

Doordat clubs als Barcelona topspelers als Messi en de vorig jaar vertrokken Neymar kunnen betalen, is de Champions League commercieel gezien zeer succesvol. © Hollandse Hoogte / VI Images
Sportief elftal

De Champions League wordt vanavond hervat met de knock-outfase. Het Europese voetbaltoernooi voor clubs staat al jaren ter discussie. Nederland, in de wereld van het grote geld kansloos voor de hoofdprijs, jammert. Is dat terecht?

Oud-voetbaltrainer Louis van Gaal noemde de Champions League in 1994 een 'commercieel gedrocht', waarbij hij zich stoorde aan de toenemende commercialisering van het voetbalspel, de beteugeling van de spontaniteit en de alsmaar opgedrongen regels door de Uefa. "De Champions League is een commercieel megasucces", vindt sportmarketeer Bob van Oosterhout. Nederlandse clubs zouden minder moeten praten vanuit de slachtofferrol, stelt oud-trainer Foppe de Haan. "Sportief succes, ook in de Champions League, heeft voor een groot deel te maken met geloof in jezelf en realistisch denken."

Lees verder na de advertentie

Van Oosterhout: "De Champions League is het hoogst haalbare podium in het betaalde voetbal. De grootste Europese clubs en beste spelers ter wereld willen dolgraag schitteren in de Champions League. Het sportieve belang en het prestige zijn zo groot dat clubs als Paris Saint-Germain, Manchester United en Manchester City tegen elke prijs de beste trainers en spelers halen. Mede hierdoor is de Champions League commercieel gezien zeer succesvol."

Het begon al met ons shirt. Dat moest gekeurd worden op het hoofdkantoor van de Uefa. En wat denk je? Afgekeurd. De hoogte van de letters op het shirt was niet goed.

Foppen de Haan

Afgekeurd shirt

De Haan: "Ik herinner mij nog dat we Champions League gingen spelen met Heerenveen. Ik was trainer en dacht: wat gebeurt hier? Het begon al met ons shirt. Dat moest gekeurd worden op het hoofdkantoor van de Uefa. En wat denk je? Afgekeurd. De hoogte van de letters op het shirt was niet goed en ook de pompeblêden, de Friese hartjes, moesten eraf, want dat vond de Uefa reclame. Onze jurist heeft destijds heel wat moeite moeten doen om het shirt er alsnog door te krijgen. Te gek voor woorden. Mensen moeten niet onderschatten wat erbij komt kijken als je Champions League speelt. Je stadion wordt echt in bezit genomen door de Uefa. Alle reclame die niet in hun straatje past, plakken ze af en de kantoorruimten worden in gebruik genomen door Uefa-officials die zich amper voorstellen. Ik vond ze heel autoritair, heel afstandelijk."

Hogere sponsorbijdrage

Van Oosterhout: "De exclusiviteit van de Champions League wordt uitstekend vermarkt door de Uefa. Zowel waar het gaat om de verkoop van de televisierechten als het aantrekken van partners voor het toernooi. Zo moest Heineken zijn sponsorbijdrage naar verluidt opkrikken naar bijna honderd miljoen euro per jaar om zich te associëren met de Champions League, omdat concurrent Budweiser probeerde het aflopende contract over te nemen. Via de Champions League bereikt Heineken wereldwijd 4,2 miljard mensen. Dat is meer dan de helft van de wereldbevolking. De wedstrijden zijn in veel landen alleen te volgen via betaalzenders. Dat levert de Uefa meer televisiegelden op. Dit is pure marktwerking."

De Haan: "Toen ik als trainer begon zei voorzitter Riemer van der Velde wel eens: 'Foppe, het is betaald voetbal, hè'. O ja, dacht ik dan, er moet natuurlijk ook nog geld verdiend worden om alles te kunnen betalen. Als trainer ben je met totaal andere dingen bezig."

Van Oosterhout: "Ik zou de Champions League geen commercieel gedrocht willen noemen, maar juist een commercieel megasucces. Voor het eerst kent het voetbal de aanpak van een grote Amerikaanse sportcompetitie, waarbij slim wordt ingehaakt op het gegeven dat sport entertainment is."

De Haan: "Ik vind dat het format van de Champions League veranderd moet worden. De acht kwartfinalisten kun je van tevoren bijna uittekenen, terwijl het mooiste van sport de verrassing is."

Van Oosterhout: "Die voorspelbaarheid is inderdaad een probleem. Pas na de winterstop begint het spannend te worden. De Uefa heeft haar oren laten hangen naar de grote landen om te voorkomen dat er een afsplitsing zou komen van de grootste ploegen, die nadenken over een eigen Super League. Misschien is zo'n Super League niet eens zo'n slecht idee. Elke sport is gebaat bij gelijke weerstand. De Nederlandse clubs zullen pas op de plaats moeten maken als het gaat om succes in de Champions League."

Slachtofferrol

De Haan: "In Nederland praten we te veel vanuit de slachtofferrol. Sportief succes, ook in de Champions League, heeft voor een groot deel te maken met geloof in jezelf en realistisch denken. De beste spelers gaan naar het buitenland, want daar zit het meeste geld, maar de categorie daaronder kan ook nog best aardig voetballen, hoor.

"Wat dat betreft heb ik goede hoop op Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach. Hij vindt dat je met een goed systeem en vertrouwen ver kunt komen. Dat ben ik helemaal met hem eens. Kijk naar Basel, kijk naar IJsland. Wat ik vind - maar dat geldt eigenlijk voor onze hele maatschappij - is dat we onze kinderen te veel in de watten leggen. Ze krijgen te weinig weerstand. En zijn niet bereid om écht hard te werken."

Van Oosterhout: "We zijn niet kansloos, maar het is wel ontzettend moeilijk. Waar Nederland zich samen met andere kleinere landen voor zou moeten inzetten is een herinrichting van het systeem. Maar als je ziet dat dat op eredivisieniveau al zoveel moeite kost, dan zal dat in een internationaal krachtenveld nog vele malen moeilijker zijn. Het is een stuk realistischer om onze internationale ambities voorlopig in de Europa League waar te maken."

Lees ook:

Na het Filosofisch Elftal en de theologische variant heeft Trouw sinds kort ook het Sportief Elftal. Elke twee weken geven twee van de elf deskundigen hun mening over een actueel vraagstuk. Lees ook deel 1: Hoe eerlijk zijn de Olympische Spelen?


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel

Het begon al met ons shirt. Dat moest gekeurd worden op het hoofdkantoor van de Uefa. En wat denk je? Afgekeurd. De hoogte van de letters op het shirt was niet goed.

Foppen de Haan