Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De Somalische piraten zijn terug

home

Wouter van Cleef

In deze foto, genomen in 2012, staat een Somalische piraat vlak bij een Taiwanese vissersboot die is aangespoeld nadat de piraten losgeld hadden gehad en de bemanning vrij hebben gelaten. © AP

Somalische piraten hielden zich lang koest, maar maandag sloegen ze toch weer toe. Voor het eerst in jaren is in de Golf van Aden een schip gekaapt. Een vergeten probleem treedt weer op de voorgrond.

De Sri Lankaanse olietanker Aris 13 meldde via de radio dat ze achtervolgd werd door twee snelle motorbootjes. Even later was op de radar te zien dat het schip de steven wendde richting een Somalische haven.

Lees verder na de advertentie

De kaping van het schip, die is bevestigd door de piraten aan persbureau Reuters, is de eerste sinds 2012. Door forse inzet van marineschepen uit de hele wereld liep de piraterij in de regio flink terug, zegt Eric Wilms, expert op het gebied van maritieme veiligheid bij het The Hague Centre for Strategic Studies, een denktank voor internationale vraagstukken in Den Haag.

Ander businessmodel 

En er is een andere reden waarom het aantal aanvallen afnam. Wilms: “Het businessmodel van piraten is veranderd. Het is nu makkelijker en lucratiever om wapens en mensen te smokkelen naar Jemen, waar een oorlog woedt, dan om boten te enteren en scheepsbemanningen te gijzelen.”

De Golf van Aden, die Noord-Somalië van Jemen scheidt, is 150 tot 300 kilometer breed. Bijkomend voordeel voor de smokkelaars: marineschepen van de EU die in het gebied patrouilleren treden niet op tegen smokkel, hun mandaat is beperkt tot piraterijbestrijding, legt Wilms uit.

Minder alert

De vraag is echter of het rustig blijft op zee. In 2010 en 2011 waren er nog zo’n 175 piratenaanvallen per jaar, dat aantal liep daarna snel terug naar nul. Dat is ook Europese regeringen niet ontgaan, die een groot deel van de marine-inzet voor hun rekening nemen, constateert Wilms. Europese fregatten stoomden minder vaak op naar Somalië en zetten in plaats daarvan koers naar de Middellandse Zee om de migratiestroom uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika in te dammen.

Schepen komen ook steeds vaker in de buurt van de Somalische kust om een stuk af te snijden, voorheen namen ze een lange omweg

Tegelijkertijd zijn rederijen nu minder alert op kapingen in de Golf van Aden. Steeds vaker lichten zij de hand met procedures die het kapingsrisico moeten terugdringen. Kwetsbare schepen namen in het risicogebied jarenlang gewapende bewakers aan boord, een maatregel die duizenden dollars per dag kost. Deze teams zijn wegbezuinigd toen het aantal kapingen terugliep. “Schepen komen ook steeds vaker in de buurt van de Somalische kust om een stuk af te snijden, voorheen namen ze een lange omweg”, zegt Wilms. “Dat is een afweging, waarbij de balans doorslaat naar economische belangen.”

De situatie aan land bepaalt of piraten uitvaren om schepen te enteren. Somalië kampt al decennia met een zeer zwakke staatsstructuur. Centraal gezag en politie bestaan alleen in het noorden waar de regio’s Somaliland en Puntland onafhankelijkheid opeisen.

De Europese Unie probeert in deze gebieden een kustwacht van de grond te krijgen, zegt Wilms. Die inspanningen raken echter verstrikt in de vraag of het opbouwen van een veiligheidsapparaat in deze afvallige gebieden schadelijk is voor de toekomst van een Somalische eenheidsstaat.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.

Deel dit artikel

Advertentie
Schepen komen ook steeds vaker in de buurt van de Somalische kust om een stuk af te snijden, voorheen namen ze een lange omweg

Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang tot Trouw.nl.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.