Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De snelle auto's van prins Bernhard

Home

BIJDRAGE: FRED LAMMERS

Prins Bernhard denkt met weemoed terug aan zijn Alfa Romeo 8 c 2900 sportwagen, die kort voor de Tweede Wereldoorlog tot zijn dierbaarste speelgoed behoorde.

De prins bestelde dit wonder van techniek en autobouwkunst in 1937 op een Londense tentoonstelling. Hij moest er 25 000 gulden voor neertellen, destijds een astronomisch bedrag. De grijze auto met blauwleren bekleding trok overal grote aandacht. Om het noodlot te tarten liet de prins het nummerbord L - toen de gebruikelijke registratie voor de provincie Utrecht - 13 aanbrengen. Bij het uitbreken van de oorlog moest Bernhard de Alfa achterlaten in de koninklijke stallen in Den Haag.

Hetzelfde lot trof zijn Maybach Zeppelin (circa 20 000 gulden, zie foto), een huwelijkscadeautje van koningin Wilhelmina. De Maybach verdween in de oorlog spoorloos. De prinselijke Alfa Romeo dook in 1945 weer op, maar met een gescheurd motorblok. Pogingen de auto te herstellen liepen op niets uit. Via een Belgische garagehouder kwam de auto, rood gespoten en inwendig totaal vernieuwd, uiteindelijk in de collectie van een rijke Amerikaanse verzamelaar terecht.

Deze bijzonderheden staan in het deze week verschenen boek 'De automobielen van prins Bernhard' (uitg. Blassekijn in Bleskensgraaf). Autohistoricus Frans Vrijaldenhoven heeft met medewerking van prins Bernhard uitgezocht en vastgelegd wat er zoal op Soestdijk in de garages heeft gestaan. De prins begon zijn auto-avonturen in de Maybach-Zeppelin van zijn moeder prinses Armgard, ook een snelle automobiliste. Zijn eerste eigen auto was een Franse tweepersoons Amilcar sportwagen. Hij kocht hem in het begin van de jaren dertig met zijn studievriend Rudi Pfennig. De bekendste auto werd zijn Ford V 8, waarmee hij in september 1936 met zijn kersverse verloofde prinses Juliana door Nederland toerde.

In 1937 schaften prins Bernhard en prinses Juliana voor meer algemeen gebruik ook twee Packards aan. In 1938 kwam daar een Cord 812 bij. Die wagen vloog op 6 juli 1938 door kortsluiting in brand. Chauffeur Winckler, de enige inzittende, kon zich tijdig in veiligheid stellen.

Met veel plezier reed prins Bernhard kort na de oorlog in de Mercedes Benz 540 K, die eigendom was geweest van de Duitse wapenfabrikant Alfred Krupp. Vriendjes van de prins hadden die auto voor hem ingepikt. Zaterdag 5 mei 1945 reed hij naar de capitulatie-onderhandelingen in Wageningen in de Mercedes Benz 770 die nog had toebehoord aan Seyss-Inquart. De prins zorgde er wel voor dat de gewezen rijkscommissaris bij aankomst met zijn in beslag genomen voertuig werd geconfronteerd. De auto werd ook gebruikt bij de triomfale intocht van generaal Eisenhower in Nederland. In de jaren '50 werd die auto op verzoek van de prins helaas gesloopt.

Na de oorlog haalden veel automerken Soestdijk. Een Healy 1947, een door de prins zelf ontworpen Bentley, een Bristol, een Lincoln, een Thunderbird, een Austin, een Citroën en zelfs een Rolls-Royce moesten het allemaal afleggen tegen de Ferrari. Nog regelmatig maakt Bernhard in die droomauto een ritje, al zit hij niet meer zelf achter het stuur. Tegenwoordig is een Mercedes Benz sedan favoriet bij zowel de prins als bij prinses Juliana. Om zo min mogelijk op te vallen voeren die Mercedessen geen AA-kenteken.

Deel dit artikel