Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De slechtste leus? Aan u de keus

Home

Joost van Velzen

Een van de leukste verkiezingen van het jaar is toch wel die van de slechtste leus, georganiseerd door het landelijke platform SlechteSlogans.nl. 'Onze slagers laten u niet in de steak', dat soort kreten. 

Die trouwens stiekem soms zo slecht niet zijn. Kortom, wie wordt de troonopvolger van 'Zit je haircut' (kapperszaak Local Heroes in Utrecht) de winnaar van vorig jaar?

Lees verder na de advertentie

Uit de meer dan 270 inzendingen selecteerde de tienkoppige jury de tien aller-aller-aller-slechtste slogans van dit jaar. Om er een paar te noemen:

'Wij zeggen geen chardo-nee tegen de borrel' (Café Lokaal De Ruyter, Nijmegen), 'Voor iedere gleuf een doos' (Moniss verpakkingsmaterialen, Lelystad) of 'Wees geen domme gans, steun de Dierenambulance!' (Dierenambulance Amsterdam).

"Het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak", zegt Tefke van Dijk, samen met Christine Liebrecht initiatiefnemer van de verkiezing én samen auteurs van het boek 'Ik verf tot ik sterf', met daarin een bloemlezing van de meest opvallende slogans van de afgelopen jaren.

Wat we vaak zien bij slechte slogans: veel woordgrappen en rijm van het sin­ter­klaas­ge­dich­ten-ni­veau

Tefke van Dijk, initiatiefnemer

"Wat we vaak zien bij slechte slogans: veel woordgrappen en rijm van het sinterklaasgedichten-niveau", zegt Van Dijk. "En veel combinaties van Nederlands en Engels. Dan krijg je iets geks als het genomineerde 'Haring is caring', van de visboer bij camping Bakkum."

Wat vindt Van Dijk dan wel een goede slogan? "Eentje die mooi allitereert. 'Heerlijk helder Heineken', bijvoorbeeld. Of een spreuk waar je een goed gevoel aan overhoudt, zoals 'Er gaat niets boven Groningen'."

Vrijdag wordt bekendgemaakt welke drie slogans de meeste stemmen hebben gekregen. Een dag later, tijdens 'De Avond van Taal' op NPO 2 wordt de prijs uitgereikt aan het 'winnende' bedrijf. Tot donderdag 12.00 uur kunt u stemmen op de sloganverkiezing.nl.

Deel dit artikel

Wat we vaak zien bij slechte slogans: veel woordgrappen en rijm van het sin­ter­klaas­ge­dich­ten-ni­veau

Tefke van Dijk, initiatiefnemer