Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De sjamaan tapt liefde en spiritualiteit

Home

Judith Sudhölter

De werkzame stof van ayahuasca komt uit de Psychotria viridis.

Student Daniël de Groot ervoer in Brazilië het geestverruimende effect van ayahuasca. Over dat eeuwenoude drankje wordt vandaag een congres gehouden. 'Het is behoorlijk heftig spul.'

'Ik nam een tweede slok en binnen een paar minuten voelde ik een intens liefdevol gevoel. Er zat zoveel energie in mijn lichaam, zo'n kracht. Ook kreeg ik prachtige visioenen. Ik bevond me in een compleet gouden kamer: zo mooi! Ik heb gehuild om de schoonheid ervan."

Daniël de Groot (23) krijgt een gelukzalige blik in zijn ogen als hij terugdenkt aan zijn ervaring met ayahuasca. De sociologiestudent reisde naar Brazilië om kennis te maken met deze inheemse indianendrank. Het brouwsel, gemaakt van twee verschillende planten, veroorzaakt spirituele ervaringen en zou een therapeutisch effect hebben.

Het bereiden van de drank is een complex proces. "Het is moeilijk te verklaren hoe men uit de duizenden in het oerwoud aanwezige planten, juist deze twee heeft gecombineerd", zegt Wouter Hanegraaff, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en gespecialiseerd in magie, occultisme en esoterie. Volgens hem is het niet bekend hoe oud de ayahuascatraditie is: "Het komt voor in een uitgestrekt gebied, waar verschillende indianenstammen zeer geïsoleerd leefden. Dat duidt erop dat het een heel oude traditie moet zijn."

De Amsterdamse Stichting OPEN, die wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van psychedelica wil stimuleren, organiseert vandaag in Amsterdam een symposium over ayahuasca. Voorzitter Joost Breeksema: "Ayahuasca is in opkomst. We zien dat steeds meer mensen het kennen en gebruiken. Ook wordt er steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het middel."

Op het symposium wordt ayahuascagebruik vanuit verschillende disciplines belicht, zoals de antropologie, neurologie, medische wetenschap en de psychologie.

In Nederland wordt ayahuasca voornamelijk gebruikt binnen de Santo Daime kerk. Deze in Brazilië ontstane kerkgemeenschap verenigt katholieke en sjamanistische rituelen. De ayahuasca, ook wel 'daime' genoemd, fungeert als sacrament tijdens de diensten. Daarnaast ontmoeten gebruikers elkaar in informele netwerken.

Volgens Wouter Hanegraaff groeit het aantal netwerken. "Maar dat is moeilijk in kaart te brengen. Er zijn sjamanen uit de Amazone die hier in West-Europa ceremonies organiseren. Bovendien is het ayahuascatoerisme in opkomst: Nederlanders die naar Brazilië, Colombia of Peru reizen om daar ayahuasca te drinken."

Waarom zoeken Nederlanders naar spirituele ervaringen in het Amazonegebied? Voor De Groot was het onderdeel van een grotere reis die hij maakte. "Ik ging niet alleen voor de ayahuasca, maar ook om te feesten en om de immense natuur te bewonderen. Ik heb negen dagen bij een commune gewoond die banden heeft met Nederland. Daar heb ik twee keer ayahuasca gedronken."

De Groot zou zijn motivatie omschrijven als 'een combinatie van therapeutisch en spiritueel', zegt hij. "Het drinken van ayahuasca heeft allerlei effecten, in je lichaam en in je bewustzijn. Het geeft veel inzicht in jezelf en leidt ook tot concrete veranderingen. Ik ging op reis omdat ik vragen had als 'wie ben ik?' en 'wat wil ik met mijn leven?'" Na de ayahuascasessie, zegt De Groot, was het alsof hij in therapie was gegaan bij een psycholoog. "Ik keek ineens vanuit een heel ander perspectief naar mezelf. In de weken na die sessie had ik veel extra energie om veranderingen door te voeren in mijn leven."

Hoogleraar Wouter Hanegraaff denkt dat ayahuasca zo populair is vanwege de sterke effecten op lichaam én geest. "In Zuid-Amerika is het een traditionele religie, maar in Europa kun je het scharen onder de bredere new-agebeweging. Binnen new age gaat het om healing en spiritualiteit. Bij ayahuascagebruik zie je, typisch voor new age, dat lichaam en geest nooit los van elkaar worden gezien. Lichamelijke genezing hangt altijd samen met een spiritueel en persoonlijk groeiproces."

Hanegraaff: "Nederlanders trekken naar de Amazone omdat ze hopen op een authentieke ervaring. In werkelijkheid zie je dat beide culturen elkaar beïnvloeden. In Iquitos in Peru vind je op iedere straathoek sjamanen, maar die hebben hun rituelen al lang aangepast aan de westerse toerist. Wil je de real thing beleven, dan moet je diep de Amazone in. Daarnaast heb je ook sjamanen die, vaak op uitnodiging van westerse geïnteresseerden, een toer maken door West-Europa en zo kennis over het middel verspreiden. Je ziet heel interessante mengvormen ontstaan."

Ondanks de verscheidenheid aan vormen wordt ayahuasca eigenlijk altijd in ceremonieel verband gebruikt. De Groot: "In de commune werd er eerst een lied opgedragen aan de ayahuasca. Daarna mocht iedereen naar voren komen en een klein glaasje van de drab drinken. Het smaakt ontzettend vies, heel bitter. Tijdens het ritueel werd muziek gemaakt. Na ongeveer een uur gaat er een belletje, dan mag je een tweede portie nemen. Na het derde belletje is het de bedoeling dat iedereen ongeveer tegelijkertijd weer 'landt'. Na afloop worden de ervaringen in groepsverband besproken."

Zo'n rituele setting is volgens Keiman en Hanegraaff te verkiezen boven in je eentje experimenteren met het drankje. "Het is behoorlijk heftig spul", zegt Hangegraaff, "met intense fysieke en psychische effecten. Daarom is het goed dat het onder leiding van een professionele sjamaan wordt gebruikt." De Groot weet nog een andere reden waarom ayahuasca vermoedelijk niet snel puur recreatief zal worden gebruikt: het smaakt vies. "En je gaat ervan overgeven."

Om redenen van privacy is de naam van Daniël De Groot gefingeerd.

Lees verder na de advertentie

Deel dit artikel