Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De prijs van een glas bier

Home

Of het nu gaat om de prijs van een glas bier of die van een warme maaltijd, het gevoel bij de consument dat de horecabazen de boel tillen is algemeen. Massaal wordt gewezen naar de euro. De invoering van de Europese eenheidsmunt op 1 januari van dit jaar zou zijn aangegrepen om de horeca-inkomsten flink op te schroeven.

Dat het meer is dan een gevoel, bevestigen de cijfers waarmee het Centraal bureau voor de statistiek recent kwam. Dit instituut stelt vast dat de horeca sinds 1 januari 2002 de prijzen met 6 tot 8 procent heeft verhoogd. Dat is zo'n beetje het dubbele van de gemiddelde prijsverhoging in Nederland. De Consumentenbond, die aanvankelijk de relatie tussen prijsverhogingen en euro bagatelliseerde, eiste nu zowaar een prijsstop.

De voorzitter van Horeca Nederland meldde in deze krant dat bij de prijsverhogingen in zijn branche de euro een marginale rol speelt. Zaken als fors opgeschroefde veiligheidseisen door de overheid en daardoor veel duurdere vergunningen spelen volgens hem de hoofdrol.

Bovendien heeft de horeca als afnemer ook te maken met stijgende prijzen bij de toeleveranciers. Ook toenemende consumenten eisen op het gebied van kwaliteit deden een duit in het zakje. Tel een en ander bij elkaar op en je komt op die forse verhoging uit, aldus de horecavoorman.

Die redenering is best aannemelijk. De vraag blijft echter of het bij elkaar de forse verhoging van de prijzen rechtvaardigt. Het zicht daarop is niet helder. Dat kan ook de horeca zich aantrekken. Enerzijds was er de majeure operatie als de invoering van de euro en de daarmee gepaard gaande omprijzingen. Anderzijds waren er prijsaanpassingen vanwege horecaspecifieke zaken. Door die twee samen te laten vallen, heeft de horeca de verdenking op zich geladen invoering van de euro te misbruiken.

Nogmaals: het zicht op de ware toedracht is niet helder. Of de gerezen verdenking ook bewezen wordt, moet blijken uit het onderzoek dat minister Zalm laat uitvoeren naar de oorzaak van de prijsverhogingen in de horeca. Hij heeft tenslotte beloofd dat invoering van de euro niet mag leiden tot een extra prijsverhoging. En uiteindelijk is er ook nog de consument, die zelf bepaalt of hij de hogere prijs over heeft voor de consumptie.

Deel dit artikel