Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De moderne docent fixt zijn lesmateriaal gewoon zelf

Home

Marijke de Vries

De filmpjes van leraar Arnoud Kuijpers over werkwoorden en zinsontleding zijn door duizenden scholieren bekeken. © Koen Verheijden

Kijk nou! De docente Nederlands veert op vanachter haar laptop. "Hij schrijft mee, wat geweldig." Een collega knikt bewonderend als hij de schrijvende hand op het scherm ziet. "Nu moet mijn stem er nog onder, weet jij hoe ik dat doe?"

In het lokaal van de Radboud Universiteit Nijmegen zitten zo'n veertig leraren Nederlands over hun laptop gebogen. Arnoud Kuijpers loopt met een grote glimlach tussen de tafeltjes heen en weer om vragen te beantwoorden van de docenten die soms haast in het scherm kruipen. De jonge leraar Nederlands (27) is in zijn element. Terwijl buiten de mussen van het dak vallen en de meeste leerlingen al vakantie vieren, zijn collega's uit het hele land - nota bene in het weekend - op zijn workshop 'filmpjes maken' afgekomen.

In mei werd Kuijpers, die lesgeeft op het Candea College in Duiven, verkozen tot leraar Nederlands van het jaar. Pas drie jaar staat hij voor de klas, maar vele duizenden leerlingen kennen hem van zijn internetfilmpjes, waarin hij in drie tot vijf minuten het verschil tussen hoofd-, koppel- en hulpwerkwoorden uitlegt, stijlfiguren bespreekt of uit de doeken doet waarom het Nederlands zo'n moeilijke taal is. Sommige video's zijn meer dan 20.000 keer bekeken. Niet alleen door leerlingen die aan het blokken zijn voor hun examens, docenten laten ze ook in de klas zien.

Rustig terugkijken
Zoals Henrike Florijn, die lesgeeft op scholengemeenschap Arcus in Lelystad. "Arnoud komt regelmatig voorbij in mijn lessen", vertelt ze. Voor haar leerlingen verzamelt ze uitlegvideo's van collega's, die ze in de digitale leeromgeving van de school zet. "Als een andere docent goed het naamwoordelijk gezegde kan uitleggen, waarom zou ik dat mijn leerlingen dan niet aanbieden? Met die filmpjes kunnen ze de instructie thuis nog eens rustig terugkijken. Sommige kinderen hebben dat echt nodig."

Flipping the classroom, 'de omgedraaide klas', wordt het ook wel genoemd. De klassikale instructie wordt online aangeboden en door de leerling thuis bekeken. Het 'huiswerk' wordt gezamenlijk in de klas gemaakt. "Op die manier houd je als docent meer tijd over om met leerlingen aan de slag te gaan en het zorgt voor afwisseling", zegt Kuijpers.

Lees verder na de advertentie
Als een andere docent goed het naamwoordelijk gezegde kan uitleggen, waarom zou ik dat mijn leerlingen dan niet aanbieden?

Drogredenen

Zoals hij is er nog een handvol YouTube-docenten. Maar wat Kuijpers betreft worden dat er veel meer. Als iedere docent zijn zelfgemaakte lesmateriaal gratis op internet zet, is er voor leerlingen veel meer keuze. "Delen maakt het onderwijs leuker en beter", meent hij. 'Halen = brengen', is daarom het motto dat hij de docenten vandaag inpepert. Docenten springen volgens hem in het gat dat uitgevers van lesboeken laten vallen. "We willen digitaal lesmateriaal en fixen het zelf."

In eerste instantie had Kuijpers de sessie in zijn eigen huiskamer gepland. Gewoon met een paar leraren Nederlands op de bank, laptop op schoot. Maar toen hij zijn idee postte op de besloten Facebookpagina Leraar Nederlands regende het aanmeldingen.

Reacties
Video's van collega's gebruiken is één, zelf maken en delen echter een heel ander verhaal. Na drie uurtjes scripts schrijven, powerpoints bewerken en een hoop gepruts, gegiechel en gezucht staan de eerste filmpjes in de steigers. Maar dan komt de onzekerheid om de hoek kijken.

"Als je materiaal op internet zet, krijg je veel reacties. Zelf ben ik niet zo bang om fouten te maken. Maar die angst leeft wel onder docenten", zegt Kuijpers. Het wordt gezien als blamage, vult een lerares aan. De deelnemers hebben aan het eind van de dag dan ook wat onderlinge aanmoedigingen nodig om de eerste resultaten ook daadwerkelijk online te delen.

Vmbo-docente Myra Brons van scholengemeenschap Thamen in Uithoorn heeft 'goede voornemens'. De meeste 'YouTube-docenten' maken filmpjes voor havisten en vwo'ers, en die zijn vaak te moeilijk voor haar leerlingen. Dus moet ze er zelf werk van maken. Al wordt het nog wel even zwoegen deze zomervakantie om dat onder de knie te krijgen. "Gelukkig blijven we thuis", lacht ze.

Het is een kwestie van oefenen, houdt Kuijpers de docenten voor. "Het is vooral een tijdsinvestering." Daar is geen woord aan overdreven. Aan één minuut film zit Kuijpers een uur tot anderhalf te knutselen. Maar dan heb je ook iets dat iedereen overal kan gebruiken, en ieder jaar opnieuw. "Op de lange termijn levert het dus tijdwinst op", zegt hij.

Aan één minuut film zit Kuijpers een uur tot anderhalf te knutselen. Maar dan heb je ook iets dat iedereen overal kan gebruiken

Deel dit artikel

Als een andere docent goed het naamwoordelijk gezegde kan uitleggen, waarom zou ik dat mijn leerlingen dan niet aanbieden?

Aan één minuut film zit Kuijpers een uur tot anderhalf te knutselen. Maar dan heb je ook iets dat iedereen overal kan gebruiken