Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De media maken er een wanvertoning van

Home

Hoofdredactie

De lijsttrekkers van de zes grootste partijen bij Knevel & Van den Brink voor het eerste tv-debat. © anp
Commentaar

We hebben volgende week een exclusief interview met de cameraman die op 12 september op de verkiezingsbijeenkomst van de VVD zal staan. En als het goed is, krijgen we nog telefonisch contact met de vrouw die zijn boterhammen klaarmaakt. Beiden gieren de zenuwen al door de keel, kan ik verklappen.

We hebben ons steeds geconcentreerd op de inhoud, maar daarmee kom je er niet meer. Bij het 'premiersdebat' van RTL afgelopen zondag was dat al te zien. En de publieke omroep deed donderdag vrolijk mee. Zowel 'De vijfde dag' van de EO als 'Nieuwsuur' blikte uitgebreid vooruit op het lijsttrekkersdebat onder leiding van Knevel en Van den Brink, dat om 23 uur begon.

We konden volgen hoe katheders werden klaargezet, politiehonden in de studio naar onraad snuffelden, presentatoren werden geschminkt, en zwarte auto's arriveerden met daarin de toreadores: de lijsttrekkers!

Spannend
Flauwekul! Ik begrijp niet waarom een serieuze actualiteitenrubriek als Nieuwsuur Andries Knevel in de uitzending haalt met de vraag of het debat, dat een uur later zal beginnen, spannend zal worden.

Heel spannend, zei Knevel, en dat vond ook politiek commentator Ferry Mingelen, want Roemer had het in het vorige debat niet goed gedaan, en als hij weer onder de maat zou blijven, zou de tweestrijd Rutte-Roemer al voorbij zijn voor die goed en wel begonnen was.

Het politieke debat in deze verkiezingscampagne is al niet van een geweldig niveau, maar de media maken er een wanvertoning van. Donderdagavond waren er opnieuw de geënsceneerde tweegevechten van een paar minuten, het gehakketak en het door elkaar blijven praten. Maar in vergelijking met het beroerde niveau van de journalistiek, was het debat nog heel behoorlijk.

Er is al heel lang discussie over de mediacratie, over het theater dat de media van de politiek maken. En met deze verkiezingscampagne lijkt daarin een nieuw dieptepunt te worden bereikt.

Belangstelling
Het is goed dat er zoveel media-aandacht is voor de verkiezingen, want ook de belangstelling van kiezers is groot. Maar de manier waarop de media te werk gaan, versterkt het karakter van het politieke debat. Er wordt hard op de persoon gespeeld, zoals SGP-lijsttrekker Kees van der Staaij deze week ondervond, maar ook Van Haersma Buma, en eerder Roemer en 'leugenaar' Rutte. Er wordt gedebatteerd achter de komma van begrotingstekort, werkgelegenheid en eigen risico.

Het is gebruikelijk dat in een verkiezingscampagne verschillen worden uitvergroot, want er moeten stemmen worden gewonnen. Maar uit de doorrekening door de planbureaus kun je ook de conclusie trekken dat de verschillen tussen de verkiezingsprogramma's zo klein zijn dat er na 12 september snel een stabiel kabinet gevormd moet kunnen worden. Toen D66-leider Pechtold donderdagavond (in een voorafje, op de stoep van de studio) een opmerking in die richting maakte, kreeg hij van de verslaggeefster onmiddellijk de vraag: "Maar het gaat toch om stemmen voor D66?"

Nou, het ging Pechtold ook om een stabiele regering voor Nederland. Maar daar moet je in Hilversum niet mee aankomen.

Tom Janssen sloeg in zijn tekening in de krant van gisteren de spijker op zijn kop: terwijl het monster van de eurocrisis in de kamer staat, zitten we op de bank te kijken naar klein politiek gestoei.

Europa en de wereld gaan door economische en politieke veranderingen die hun weerga niet kennen. De uitdagingen zijn enorm, en de gevolgen voor Nederland ingrijpend. Als politici in het heetst van de verkiezingsstrijd dat wijde perspectief uit het oog verliezen, zou de journalistiek hen er met de neus op moeten drukken. Nu gebeurt precies het omgekeerde.

Lees verder na de advertentie

 
De presentator wordt geschminkt, de hond speurt, en in zwarte auto's komen de toreadores

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie