Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De mannenheerschappij is voorbij in het Lego-lab

Home

Seije Slager

Drie vrouwelijke wetenschappers aan het werk in hun legolaboratorium © Lego

Goed, een van de poppetjes heeft nog een roze sjaaltje aan, maar verder kunnen feministen tevreden zijn met de nieuwe set 'Lego Research Lab'. Daarin zien we een paleontoloog, een astronoom en een scheikundige aan het werk. En het zijn allemaal vrouwen.

Lego reageert met de set op de beschuldiging dat zijn speelgoed traditionele rolmodellen bevestigt. Twee jaar geleden probeerde het bedrijf al eens het 'jongensimago' van de pastic blokjes bij te stellen, met de set Lego Friends, gericht op meisjes. Maar dat werd door velen toch als een miskleun beschouwd: in de set leiden vijf vriendinnen, Olivia, Stephanie, Emma, Mia en Andrea, een met veel paarse en roze tinten geaccentueerd burgerlijk leventje in een voorstad.

Lees verder na de advertentie
De zuurstokroze slaapkamer van Andrea, uit de serie Lego Friends © Lego

Seksistisch en clichématig, dus. Speelgoedactivisten kwamen op de proppen met een reclamecampagne van Lego uit het begin van de jaren tachtig, waarin jongens én meisjes trots hun bouwwerken toonden. Er kwam geen roze steentje aan te pas. Waarom kon het nu niet meer zo? 

Een van de treffendste kritieken kwam overigens van een direct getroffene: de zevenjarige Charlotte Benjamin luchtte haar hart in handgeschreven een brief aan Lego, die duizenden keren gedeeld werd op sociale media: "Alles wat de meisjes deden was thuiszitten, naar het strand gaan en winkelen, en ze hadden geen banen, maar de jongens gingen op avonturen, werkten, redden mensen, hadden banen en zwommen zelfs met haaien."

Dat meisjes zich als kind moeten spiegelen aan roze prinsesjes, en jongens aan stoere helden, heeft ook gevolgen voor hun latere maatschappelijke carrière, is een van de argumenten van critici van 'roze speelgoed'. Causale verbanden zijn in dit soort gevallen moeilijk aan te tonen, maar veel onderzoek wijst er inderdaad op dat jongens en meisjes in hun vroege jeugd ongeveer even geïnteresseerd zijn in techniek, en dat de sekseverschillen op dat gebied zich gedurende de kindertijd ontwikkelen.

De nieuwe set poppetjes was in ieder geval een idee van een vrouwelijke geochemicus, die zelf als kind graag met Lego speelde. De Nederlandse Ellen Kooijman diende het ontwerp in bij Lego Ideas, een platform van de speelgoedbouwers waar bezoekers kunnen stemmen op ingediende ideeën, en zo werd het uiteindelijk verwezenlijkt.

Het is niet de enige slag tegen stereotiepen die deze zomer gewonnen werd. Het Amerikaanse kledingmerk Lands' End paste onlangs de catalogus aan, nadat het een open brief over de Nasa-kledinglijn had gekregen van een teleurgestelde moeder. Haar dochter wilde het shirt met het opschrift 'Nasa crew', maar dat was er alleen in een jongensmaat; meisjes moesten het tot voor kort doen met roze glitterplaneten.

Een reclame uit 1981, toen meisjes nog niet met roze Legoblokjes hoefden te spelen © Lego



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie