Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

x

De internationale nachttrein is het redden niet waard

home

Twee Franse treinliefhebbers proberen Deutsche Bahn nog op andere gedachten te brengen.'Red de nachttrein Parijs-Berlijn', staat er op hun spandoek. © ap
Reportage

Het reizen per nachttrein binnen Europa is langzamerhand aan het verdwijnen. De slaaptrein Parijs-Berlijn reed zaterdagnacht voor het laatst, en sommige andere lijnen zijn al geschrapt of ondergaan binnenkort datzelfde lot. Oorzaak: de toegenomen concurrentie van prijsvechters in de lucht. Dit tot verdriet van treinreizigers en -liefhebbers, en milieuactivisten.

© ap

Het is een drukte van jewelste op het treinstation van Berlijn op deze koude ochtend in december. Forenzen haasten zich in en uit de glimmende hogesnelheidstreinen, maar een van de perrons is opvallend leeg.

Totdat daar opeens een vuile locomotief het station komt binnenrijden, met een rij wagons die waarschijnlijk voor het laatst in de jaren tachtig als modern werden beschouwd. Het is de slaaptrein uit Parijs, twintig minuten te laat. Het is de laatste stop op een lange reis. Niet alleen voor de passagiers, maar binnenkort ook voor de treindienst zelf.

Ooit tot Moskou
De slaaptrein rijdt deze week voor het laatst. De Duitse spoorwegen, Deutsche Bahn, hebben besloten de dienst te schrappen. De treindienst, die al dateert van voor de Tweede Wereldoorlog, reed ooit door tot Moskou, maar de verliezen zijn niet meer te dragen.

Lees verder na de advertentie

De concurrentie van goedkope luchtvaartmaatschappijen heeft de slaaptrein de das omgedaan. "De vraag is de afgelopen tien jaar met dertig procent afgenomen vanwege de lagere prijzen van vliegtickets", zegt woordvoerster Susanne Schulz van DB.
 
Een kaartje voor de slaaptrein, middenin de week, kost 70 euro. Dan lig je als reiziger met drie anderen in een coupé en ben je twaalf uur onderweg. Met het vliegtuig ben je met twee uur op de plaats van bestemming, voor 55 euro.

Niet alleen de dienst tussen Berlijn en Parijs moet er aan geloven. Ook de slaaptreinen die Amsterdam, Praag, Basel en Kopenhagen verbinden behoren binnenkort tot het verleden. De slaaptrein van Berlijn naar Warschau rijdt over niet al te lange tijd ook niet meer door naar Amsterdam.

Treinliefhebbers vrezen dat alle andere slaaptreinen in Europa hetzelfde lot te wachten staat. Ze hebben petities ingediend op nationaal niveau en bij de Europese Unie om de in hun ogen milieu- en familievriendelijke manier van reizen te behouden.

© ap
Ik ben dol op lezen en daar is zat tijd voor in de nachttrein.

Passagier Marie-Hélène

© ap

Half zoveel CO2
Met een treinreis van Berlijn naar Parijs stoot een reiziger de helft zoveel CO2 uit als met het vliegtuig, staat op de website van Deutsche Bahn. Bovendien, voor kinderen vanaf 2 jaar moet de volle mep betaald worden voor een vliegticket, terwijl ze tot hun 15e gratis mogen meereizen met de slaaptrein. Andere treinfanaten wijzen erop dat reizen over het spoor iets romantisch heeft en dat mensen tot rust komen tijdens de reis.

"In twee uur van Parijs naar Berlijn is simpelweg te snel", zegt Marie-Hélène, een vaak geziene gast in de slaaptrein. "Ik ben dol op lezen en daar is zat tijd voor in de nachttrein." Marie-Hélène wijst naar de twee grote tassen die ze bij zich heeft. Daar zou ze flink voor moeten bijbetalen in een vliegtuig. "Ik reis niet graag met weinig bagage", zegt ze lachend.

Jon Worth is een consultant. In eerste instantie nam hij de nachttrein om meer van Europa te zien, maar hij ziet het nu ook als een zeer praktische manier om voor werk te reizen. "Je hoeft geen kamer in een hotel te nemen en als je de volgende ochtend wakker wordt ben je op je plaats van bestemming."

Worth denkt dat spoormaatschappijen de nachttreinen expres verwaarlozen en dat de reizigers daar onder lijden. "Er is vraag naar en die vraag zou toenemen als nachttreinen goed werden beheerd en in de markt werden gezet. Het gaat niet allemaal om concurrentie met vliegmaatschappijen, zoals ze ons willen doen geloven."

Je hoeft geen kamer in een hotel te nemen en als je de volgende ochtend wakker wordt ben je op je plaats van bestemming.

Jon Worth, passagier

Moderniseren kost miljoenen
Deutsche Bahn zegt vorig jaar twaalf miljoen euro te hebben verloren op de nachtdiensten die nu worden geschrapt. De nachttreinen moderniseren zou miljoenen kosten. Maar dat is wellicht de enige manier om mensen in de bedjes te krijgen.
 
Een groep jonge Mexicanen heeft op de koude ochtend in december moeite uit de trein te komen. De deur waar ze voor staan zit klem. Een chagrijnige spoormedewerker opent de deur uiteindelijk, waarna de groep uitstapt. Hoe was hun reis? "Ik dacht dat we wifi zouden hebben", zegt Alejandra Vega, een van de Mexicaanse jongeren. "Maar het was wel oké."

© ap

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.

Deel dit artikel

Advertentie
Ik ben dol op lezen en daar is zat tijd voor in de nachttrein.

Passagier Marie-Hélène

Je hoeft geen kamer in een hotel te nemen en als je de volgende ochtend wakker wordt ben je op je plaats van bestemming.

Jon Worth, passagier

Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang tot Trouw.nl.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.