Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De havo moet minder saai worden

Home

Marijke de Vries

Havo-leerlingen van het Ichthus College in Veenendaal doen tijdens hun praktijkdag proeven met kleurstoffen. ┬ę Bram Petraeus

De havo is een ondergeschoven kindje, havisten zijn de afgelopen jaren verwaarloosd. Om hun talenten te benutten, moeten scholen anders te werk gaan. Dat stellen schoolleiders in het rapport 'Talentontwikkeling op de havo' dat vandaag wordt gepresenteerd. Staatssecretaris Sander Dekker van onderwijs is het eens met de conclusie: "We hebben afgelopen jaren te weinig nagedacht over wat de havo speciaal maakt. We keken er te veel naar als vwo en dan net een tandje minder, als vwo-light."

Volgens sommige schoolleiders lijken havo-leerlingen qua houding meer op vmbo'ers dan op vwo'ers: ze zijn vooral doeners in plaats van denkers. Ze willen weten wat het nut is van wat ze leren. Voor die specifieke behoeften van de havist is te weinig aandacht. Het havo-lesprogramma lijkt erg op dat van het vwo, staat in het rapport: vakkenpakketten, lesmethoden en exameneisen zijn een slap aftreksel van het vwo. "Door ze zo te benaderen is het vuurtje bij sommige leerlingen op standje waakvlam beland. Dat moeten we weer oppoken", zegt Dekker.

De belangrijkste vraag is volgens hem hoe de havo voor leerlingen, maar ook voor docenten weer leuker en uitdagender kan worden. "Leraren krijgen soms ook een punthoofd van al die leerlingen die niet vooruit te branden zijn."

Extra zetje
Maar hoe doe je dat? Dekker: "Een van de schoolleiders stelt dat we de havo moeten 'ontsaaien'. Daar zit wel wat in." Veel havisten gaan vooral voor elkaar naar school, en niet om iets te leren. Dat is terug te zien in de cijfers. In geen enkel schooltype blijven zoveel leerlingen zitten als in 4-havo: 18 procent. Niet omdat ze niet slim genoeg zijn, maar omdat ze gedemotiveerd zijn.

Dekker: "Door de aandacht voor zwakkere leerlingen in het onderwijs hebben we degenen die extra uitdaging nodig hebben of meer kunnen, verwaarloosd." Dat geldt voor alle schoolniveaus, zegt hij, maar het was funest voor de havo: daar kunnen bijna alle leerlingen een extra zetje gebruiken. "Havisten zijn pragmatisch: een zesje is genoeg. Het doel van veel leerlingen is om net niet te blijven zitten." Zonde, vindt Dekker. "Niet alleen voor individuele leerlingen, maar ook voor de maatschappij."

Hij wil scholen niet verplichten om de havo op de schop te nemen, maar moedigt dat wel aan. De bewindsman is erg enthousiast over scholen die het reguliere lesprogramma terugbrengen tot vier dagen. Dan kunnen leerlingen die vijfde dag aandacht besteden aan de dingen waarin ze echt geïnteresseerd zijn: een evenement organiseren, een bedrijfje starten of producten ontwerpen. Dekker hoopt dat scholen inspiratie opdoen uit het rapport. Voor het ontwikkelen van dit soort 'talentenprogramma's' kunnen ze geld krijgen van zijn ministerie.

Om scholen en leraren daarbij te helpen kondigde hij eerder al aan dat hij de regels rond het aantal lesuren gaat versoepelen en het makkelijker gaat maken voor leerlingen om op een hoger niveau eindexamen te doen in de vakken waarin ze goed zijn.

Abonnees lezen vandaag in Trouw een reportage over het Ichthus College in Veenendaal, dat probeert om de havo aantrekkelijker te maken.

Lees verder na de advertentie
Veel havisten gaan vooral voor elkaar naar school, en niet om iets te leren

Deel dit artikel

Veel havisten gaan vooral voor elkaar naar school, en niet om iets te leren