Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De harde weg naar de hel

Home

Dorien Pels

Eric Harris en Dylan Klebold, hadden hun moordpartij op de scholengemeeenschap Columbine High in Colorado zorgvuldig voorbereid. Er lopen meer buitenbeentjes rond met soortgelijke moorddadige plannen. Gewone kinderen op het oog. Afschuwwekkende bijgedachten broeien in hun hoofden. De dood van anderen en je eigen dood maakt je onsterfelijk, menen ze wellicht. Deze woensdag schoot een veertienjarige in het Canadese Taber twee medeleerlingen neer. Een overleed er. De moordende puber werd veel gepest, wordt gezegd. In het Engelse Gloucester schoot een jongen gisteren meermalen door het raam van een klaslokaal. Niemand raakte gewond. In New York zijn vijf dertienjarigen opgepakt. Ze liepen rond met plannen voor een moordpartij in hun Brooklynschool. Eric en Dylan uit Colorado werden onder andere geinspireerd door Marilyn Manson, de rockzanger die inspeelt op het buitenbeentjesgevoel. Manson zoekt het in de slechtheid van de mens, wil kinderen 'leren om liefde te haten'.

,,Ik probeerde niet uit te blinken op school. Alles wat ik leerde, leerde ik buiten school. Daar kon ik ontsnappen in een fantasiewereld. Ik ging op in rollenspellen en boeken zoals Jim Morrisons biografie 'No one here gets out alive', ik schreef macabere gedichten en korte verhalen en luisterde naar platen. Ik begon muziek te waarderen als een universele healing, een ingang naar een plek waar ik geaccepteerd werd, een plek zonder regels of oordelen.''

Marilyn Manson (30) werd als Brian Warner geboren in een een doodnormaal gezin uit een Amerikaanse suburb. In zijn autobiografie 'The long hard road to hell' beschrijft hij zijn frustraties als puber. Net als tienermoordenaars Eric Harris en Dylan Klebold, ook blanke buitenwijkkinderen, zonderde hij zich af in een fantasiewereld.

De twee scholieren die hun klasgenoten genadeloos afslachtten met afgezaagde geweren, waren toegewijde fans van rockzanger Marilyn Manson. De moordpartij, bovendien sterk lijkend op een scène uit de cultfilm 'The Basketball Diaries', heeft tot gevolg dat verontruste ouderorganisaties, en politici tot en met Clinton, nog harder roepen om een verbod op computerspelletjes, popmuziek en speelfilms waarin geweld wordt verheerlijkt.

Ook de Duitse technoband KMFDM (Kein Mitleid für die Mehrheit) en Rammstein moeten het ontgelden. Een van de moordlustige scholieren zou een petje hebben gedragen met het KMFD-logo. De bandleden, geschrokken van hun betrokkenheid bij het drama, hebben zich openlijk uitgesproken tegen het gebruik van geweld. Hun geweldsverheerlijking moeten we zien als een statement tegen geweld, door overdrijving, zegt de bandleider van KMFD, Sascha Konietzko, op hun website.

Ook Marilyn Manson toonde zich geschokt. Hij zou op dertig april optreden in Dallas, niet ver van Columbine High, waar fans van de omstreden zanger een bloedbad aanrichtten. Hij zei het optreden af en condoleerde de vrienden en familie van de vermoorde scholieren. ,,Het is tragisch en afschuwelijk dat jonge mensen hun leven moeten verliezen door zinloos geweld.''

Opmerkelijk beleefd voor een zanger die iedereen wil doen geloven dat hij de duivel zelf is. De zanger dankt zijn bekendheid vooral aan de afschuwwekkende geruchten die de ronde doen. Hij zou 3000 fans drugs hebben gegeven, hij zou zijn onderste ribben hebben laten verwijderen zodat hij zichzelf kan pijpen en zijn vriendin opdracht hebben gegeven haar oog eruit te laten halen. De lege oogkas zou zijn seksueel genot dienen.

In zijn autobiografie beschrijft Manson hoe hij en zijn bandleden een doofstomme groupie in vlees hebben ingepakt en over haar heen gepist hebben. Hij zou foetussen eten, seks hebben met dieren. Hij is, zegt hij zelf, de Antichrist Superstar. Manson en zijn promotiecircus zullen wel de laatsten zijn die de geruchten ontzenuwen, want sensatie verkoopt.

In tegenstelling tot sommige gangsterrappers, die het geweld van de straat verheerlijken en daarmee Amerika in eenzelfde morele verontwaardiging oproepen, zoekt Manson het in de psychische thema's, zoals de slechtheid van de mens en de volgzaamheid van de massa. Zijn laatste cd 'Mechanical Animals' druipt van het melodrama. In zijn pseudoniem, de voornaam is afgeleid van Marilyn Monroe, de achternaam van seriemoordenaar Charles Manson ligt de symboliek duimendik voor het oprapen. Op de hoes van de cd staat Manson als een androgyn mens afgebeeld, een man met borsten. De teksten zijn a-politiek. Ze gaan over vervreemding, over dood, over geweld en het kwaad. Veel van de teksten refereren ook aan de abortus die zijn vriendin onderging. Het is een haast pompeus te noemen rock-album. Melodieus, maar zwartgallig, een mix tussen hardrock en glamrock (zoals Kiss en Queen). Muzikaal doet Manson niets nieuws.

In Amerika worden zijn aanhanger goths oftewel gothisch genoemd, een verzamelnaam voor fans van allerlei soorten muziek die gemeen hebben dat zij hun thema's halen uit de mystiek en het occulte. Lang niet alle goth-bands verheerlijken overigens geweld, maar Manson doet dat wel. In zijn optredens verwerkt hij sadomasochistische acts.

Hij speelt in op het buitenbeentjesgevoel. All the children say: We hate love, we love hate, gromt Manson op zijn cd. There's not much left to love. To tired today to hate. I feel the empty, I feel the minute of decay. On my way down now, I'd like to take you with me.

Voor de meeste ook jonge luisteraars gewoon lekker shockerend. Een manier om je ouders op stang te jagen.

Een aantal labielere fans, zoals op Colombine High, nemen de zanger wel bloedserieus. Ook Kipland P. Kinkel (15) die op het schoolplein in Springfield, Ohio twintig medescholieren neerschoot, noemde zichzelf gothisch. De platenindustrie verschuilt zich zoals altijd achter het excuus dat zij er niks aan kan doen, dat er nu eenmaal vraag naar dit soort muziek is en dat natuurlijk recht op vrije meningsuiting bestaat. Behalve een paar gefrustreerde scholieren, nemen ook actiegroepen Manson bloedserieus in zijn oproep tot geweld en andere perversiteiten. Dat heeft een averechts effect: hoe harder zij roepen om een boycot, des te meer cd's er worden verkocht.

De reactie die de zanger in Nederland oproept, is eerder vermakelijke verbazing dan een morele afwijzing. Manson overdrijft zijn imago zo, dat iedereen met een beetje relativeringsvermogen kan zien dat het niet meer is dan een commerciële truc. En Manson weet het. In een interview met het Belgische blad Humo zegt hij: ,,Europa heeft gelijk als ze ons zien als een Amerikaans circus. We steken de draak met het zieke belachelijke, politiek correcte, hypocriete Amerika, maar we vertegenwoordigen het ook. We geven jullie met onze pop art-show een reden om ons uit te lachen, wees dus blij.''

Deel dit artikel