Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De dijk verbonden

Home

Monica de Ruiter

Een eeuwenoude dijk vertoont bij Schagen een hinderlijk onderbreking. Dat roept om een prijsvraag.

Het mooie van een dijklandschap is dat je er de geschiedenis van af kunt lezen, zegt architect Lody Trap, die meedoet aan de ontwerpwedstrijd voor een nieuwe verbinding in de Westfriese Omringdijk. „Dat dijklandschap waar de horizon alom aanwezig is, zit bijna in mijn genen. Ik ben op Texel opgegroeid.”

De Westfriese Omringdijk ontstond in de dertiende eeuw, toen al die kleine stukjes grond met bijbehorende dijkwerkjes door de Westfriezen zelf werden beheerd. Deze stukjes werden door de dijk in een lint met elkaar verbonden.

In 1932 werd bij Schagen een gat in de dijk geslagen om ruimte te maken voor het Schager Kanaal en om de stad te verbinden met het Noordhollands Kanaal. Fietsers en voetgangers moeten vanaf dit punt omfietsen of omlopen over een bedrijfsterrein. „De cultuur- en wandelclub de Deurlaupers, een groep fanatieke Omringdijk-liefhebbers, heeft de prijsvraag bedacht en wij voeren hem uit”, vertelt Ellen Klaus van Kunst en Cultuur Noord-Holland. Begin dit jaar vroeg de stichting architecten en ontwerpers het ’gat bij Schagen’ te dichten. In mei werden zes inzenders uitgekozen om een ontwerp te maken.

Lody Trap ontwierp een eenvoudige brug die de vorm van de dijk doortrekt. De schuine wanden zijn bekleed met planten. „Van een afstand valt hij weg tegen de groene omgeving. De brug moest zich schikken naar de dijk, die zelf al een blikvanger is. Dat wilde ik niet verstoren.”

In een paar ontwerpen, zoals dat van Jenske Dijkhuis, komen de ronde vormen terug van de ’twee wielen’, ronde watertjes waar vroeger de dijk is doorgebroken. Dijkhuis ontwierp twee opstaande ronde bogen, die kunnen omklappen tot een voet- en fietspad. Karel de Boer en Stephan Schagen bedachten een brug die onder water kan zakken. Ontwerper Ellen Holleman laat de dijk intact; haar rode pontje vaart op zonne-energie en dient als ontmoetingsplek.

De 800 jaar oude Westfriese Omringdijk, al 26 jaar een provinciaal monument, zal de komende jaren verder in ere worden hersteld. Volgens Klaus is de dijk „een belangrijk herkenningspunt dat deel uitmaakt van de identiteit en de geschiedenis van deze streek”.

Zondag wordt het winnende ontwerp bekendgemaakt.

Lees verder na de advertentie
De ontwerptekening van Lody Trap. De brug kan ronddraaien om boten door te laten. Onder: een kaart uit 1550 van de Westfriese Omringdijk. (Trouw)

Deel dit artikel