Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De belangstelling voor onderwijsonderzoek neemt gelukkig alleen maar toe

Home

René Kneyber

René Kneyber © Maartje Geels
Column

Afgelopen weekend stond Thijs Roovers, basisschoolleerkracht, bekend van PO in Actie, op de website van GeenStijl. En nu dan eens niet vanwege een nieuwe stakingsactie of ander onderwijsactivisme, maar vanwege een rekenopgave.

 Aanleiding was een berichtje op Twitter waarin hij toonde hoe de rekenmethode graag wil dat hij het aftrekken van grote getallen aanleert, en hoe hij dit zelf aanleert. De rekenmethode kiest voor veel kleur, veel stappen en veel informatie, en meester Thijs kiest voor een klassieke ‘korte’ aanpak. Wie doet het nu beter? Welnu, de wetenschap staat aan de kant van meester Thijs – en Geen Stijl trouwens ook.

Lees verder na de advertentie

Werkgeheugen

Het klassieke onderwijsonderzoek van cognitief psycholoog Sweller uit 1988 leert ons namelijk dat de kans groot is dat de aanpak van de rekenmethode kan leiden tot cognitieve overbelasting: het werkgeheugen raakt van al die kleurtjes, regeltjes en getalletjes zo vol dat de nodige kennis niet in het langetermijngeheugen terechtkomt, en er dus ook niets geleerd wordt. Bij de klassieke aanpak van Roovers is de kans op zo’n overbelasting een stuk minder groot, en daardoor ontstaat er wel een kans op een succesvol leerproces.

Als ik naar de dokter ga dan hoop ik niet alleen dat hij op de hoogte is van de beste behandeling, maar ook dat de instrumenten die hij gebruikt voldoende getest zijn op hun betrouwbaarheid en op hun effectiviteit. Maar dit voorbeeld illustreert maar weer eens dat we in het onderwijs hier kennelijk nog niet op kunnen rekenen. En voor iedere snuggere meester die met verstand van zaken een bedenkelijke methode naast zich neerlegt, is er vast ook een mindere snuggere die braaf ‘de methode volgt’.

Veel on­der­wijs­on­der­zoek staat verstopt achter een betaalmuur op internet

Gelukkig neemt de belangstelling naar onderzoek over onderwijs alleen maar toe. Zo schreef ik een paar jaar geleden al eens over de organisatie ­ResearchEd, die over de hele wereld conferenties organiseert om leraren en onderzoekers bij elkaar te brengen. Afgelopen weekend vond de vierde Nederlandse editie hiervan plaats in mijn oude school, het Oosterlicht College te Nieuwegein. Zeshonderd mensen kwamen bijeen om te spreken over onderzoek naar onderwerpen als leesonderwijs, formatieve toetsing, kansengelijkheid en onderwijsbeleid.

Een bekend probleem is dat veel onderwijsonderzoek moeilijk toegankelijk is voor leraren, het staat verstopt achter een betaalmuur op internet, en soms is het Engels een obstakel. Ik vind het daarom mooi om hier te melden dat dat Paul Kirschner, een van ’s werelds grootste onderzoekers op het vlak van onderwijs op de conferentie zijn nieuwe boekje ‘Op de schouders van reuzen’ presenteerde, waarin hij publiekssamenvattingen in het Nederlands samenbrengt van alle grote, belangrijke onderzoeken naar hoe onderwijs en leren werkt, zoals dat van Sweller en zijn cognitieve ­belastingstheorie.

Dit boekje is sinds afgelopen weekend helemaal gratis te downloaden op de website van didactiefonline.nl; en als iemand dat nu eens aan de ­methodemakers doorstuurt dan komt het met onderwijs wellicht ooit nog goed.

René Kneyber deelt zijn ervaringen als wiskundeleraar op het vmbo.

Deel dit artikel

Veel on­der­wijs­on­der­zoek staat verstopt achter een betaalmuur op internet