Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De auto als groene verlosser? De wereld op z'n kop...

Home

Vincent Dekker

Bertha Benz begint aan haar 106 kilometer lange rit naar haar moeder. © Foto uit documentaire over Carl en Bertha Benz
Weblog

Op 5 augustus 1888 zette een eigenwijze vrouw een paardloos karos, en daarmee de meest milieuvervuilende ontwikkeling aller tijden, in gang. Een paar miljard auto's verder is de uitvinding van Carl Benz rijp voor een revanche.

Bertha Benz gebruikte, tegen de zin van manlief, zijn wagen met hulpmotor om met haar twee zoons naar moeder te gaan, de eerste lange autorit ooit. De motor liep op benzine, althans, zo noemen we het goedje sindsdien dankzij de Benzjes, en het geslaagde familie-uitje maakte de bezinemotor zo populair dat de wereld er bijkans door dreigde te stikken.

Maar anno 2015 komen we tot inkeer: olie en andere fossiele brandstoffen verstoken moet stoppen, willen we binnenkort niet massaal in een broeikas zonder airco belanden. En wie gaan ons helpen? De nazaten van Carl Benz en zijn talrijke concurrenten.

Opslag, opslag
Met windmolens en zonnepanelen kunnen we bijna ongelimiteerd energie opwekken. Maar niet in een windstille nacht. Dus slaagt de energietransitie alleen als we energie kunnen bewaren voor magere uren. Opslag is momenteel dan ook het magische woord in energieland. Op de beurs Intersolar, de afgelopen week in München, was een grote hal ingeruimd voor batterijen en andere vormen van opslag.

De Amerikaan Elon Musk is vermoedelijk de bekendste die vindt dat auto's elektrisch moeten rijden en dat daarvoor heel veel batterijen geleverd moeten gaan worden. Naast accu's voor zijn luxe Tesla's laat hij in een gigafabriek voor batterijen nu ook opslagsystemen voor thuis maken.

Een maand geleden kon ik melden dat Stefan Quandt van BMW iets vergelijkbaars aan het doen is. En nu blijkt ook Mercedes-Benz zijn variant op het thema in de aanbieding te hebben. Ondertussen is het Japanse Toyota met zijn hybride Prius natuurlijk al jaren een begrip, terwijl de Frans-Japanse combi Renault-Nissan wereldwijd marktleider is als het om elektrische auto's gaat. In München stonden op de Intersolar ook veel e-auto's te pronken, alsof zonne-energie en auto's al de normaalste combinatie van de wereld is.

Auto als buurtbatterij
Maar elektrische auto's zijn niet alleen goed om schoon door stad en land te rijden. Ze hebben batterijen aan boord die tot wel tien keer zo veel stroom kunnen opslaan als een thuisbatterij. En dus zijn ze ideaal om als tijdelijke buurtbatterij te fungeren: zonne- en windenergie opslaan als er te veel van is, en weer afgeven als er te weinig uit panelen en molens komt.

Deze week scoorde het Utrechtse Lomboxnet een wereldprimeur door slimme laadpalen in dit spel van vraag en aanbod te betrekken. Wie zijn e-auto aan de laadpaal koppelt kan aangeven dat de batterij bijvoorbeelde tijdens de avondpiek weer tot zeg de helft ontladen mag worden. Gaan veel auto's zo als buffer fungeren, dan hebben we geen kostbare (gasgestokte) piekcentrales meer nodig en kunnen er miljarden worden bespaard op het verzwaren van de stroomnetten.

Vliegwiel
Ik zou zeggen: logisch dus dat automobilisten een geldelijke vergoeding krijgen als ze meewerken aan zo'n enorme kostenbesparing. Dat drukt de kosten van de e-auto en kan de verkoop ervan enorm stimuleren. Zo komt er een vliegwiel op gang dat onze energievoorziening in enkele decennina totaal kan vergroenen.

Meer vliegwielen gewenst? Kijk ook geregeld naar mijn tweets op Twitter...

Lees verder na de advertentie
De elektrische Mercedes-Benz die de wereld moet helpen om van de benzine af te kicken. © Mercedes-Benz

Deel dit artikel