Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Dankzij YouTube een dik belegde boterham

Home

JEANNINE JULEN

De YouTube-industrie wordt professioneler. Wie genoeg kijkers trekt, kan er rijk mee worden. En er zijn speciale bedrijven die de succesvolle vloggers begeleiden.

In beeld: een morsige krullenbol met een koptelefoon op zijn hoofd. Op de achtergrond: een computerspel waar hij zich nu volledig in heeft verloren. "What the f*ck, this is hard!", roept hij soms. Of: "Aaahhhh, nooo... Come on." En dat twintig minuten lang. Veel is er niet aan. Toch is Kwebbelkop met zijn ruim 3,3 miljoen abonnees de populairste YouTuber in Nederland.

Analist Denis Doeland ontdekte Kwebbelkops gigantische populariteit toen hij de data van de bekendste Nederlandse YouTubers op een rij zette. Wat twee weken geleden begon als een topdertig is inmiddels uitgegroeid tot een topnegentig. In de toptien: drie vloggers met een internationaal publiek, veel gamers, een beautyspecialist en de welbekende Enzo Knol. Doeland: "Het is een wereld waarvan we het reilen en zeilen nog niet hebben doorgrond. Ik wilde weten wat je wel en niet moet doen om succesvol te worden."

Dat succes begint bij een ijzersterke belofte aan de kijker, ontdekte Doeland. De YouTubers die hij onderzocht, maken gemiddeld 100 filmpjes per jaar. De populairsten zelfs 17 per maand, en kijkcijferkanon Kwebbelkop produceert er twee op een dag. "Het is net een televisieprogrammering. Ze houden zich aan een bepaald ritme. Doe je dat niet, dan verlies je je levensvatbaarheid."

Al dat harde werk levert ook nog wat op. Ga je als populaire vlogger een partnership aan met YouTube, dan deel je in de advertentie-inkomsten. Hoeveel precies, is schatten. YouTube blijft schimmig over wat het zijn contentmakers precies betaalt. Bekend is wel dat de videomakers per duizend advertentieweergaven betaald krijgen. Hebben duizend kijkers een filmpje en de bijbehorende advertenties volledig uitgekeken, dan krijgt de YouTuber een bedrag variërend van 1,5 tot 7 euro, 45 procent daarvan is voor YouTube. Conclusie: hoe meer kijkers, hoe hoger de inkomsten.

Doeland schatte de opbrengst van de Nederlandse kanalen aan de hand van een uitbetaling met een laag tarief (1,5 euro per duizend views) en een hoog tarief (7 euro per duizend views). Zo moet het kanaal van Kwebbelkop ergens tussen de 500.000 en 2,6 miljoen euro opgebracht hebben. En Enzo Knol (nummer vier op de lijst) doet het met zo'n 370.000 tot bijna 2 miljoen ook niet verkeerd. Het zijn grote bedragen, waarvan YouTubes deel al is afgetrokken.

Maar de succesvolle YouTuber verdient zijn geld anno 2016 niet alleen maar met vloggen, weet Daan Sip. Drieënhalf jaar geleden startte hij het bureau Social1nfluencers, een soort 'platenlabel' voor YouTubers. Een van zijn sterren is de 29-jarige beautyvlogger Mascha Feoktistova. "Mascha organiseert haar eigen events, bracht onlangs een boek uit en ontwierp in samenwerking met modeontwerpster Josh Veldhuizen haar eigen jurk."

De YouTube-industrie wordt steeds professioneler, ziet Sip. Hij was met zijn Social1nfluencers de eerste in Nederland, maar in Engeland en de Verenigde Staten bestaan deze bureaus die YouTubers zakelijk begeleiden al langer. "Bijna geen enkele grote Amerikaanse YouTuber werkt zonder bureau. Ze hebben geen zin om zich bezig te houden met het sluiten van sponsordeals of het in de wacht slepen van grote merken. Ze richten zich liever op hun achterban."

Ook grote bedrijven krijgen YouTubers steeds meer in het vizier. Sip: "Toen ik pas begon moest ik een merk als Nivea nog uitleggen waarom ze er voordeel aan hadden om in bijvoorbeeld een video van Mascha te verschijnen. Nu bellen ze me zelf op."

Enzo Knol

Wie kent hem niet? Drent Enzo Knol (22) mag zich inmiddels een bekende Nederlander noemen. Hij verscheen in verschillende tv-programma's en kranten. Vertelde openhartig over zijn succes en zijn leven. En dat is precies wat hem zo populair maakt. Knols vlogs over zijn dagelijkse praktijken leverden hem ruim een miljoen volgers op. Inkomsten: tussen de 370 duizend en bijna 2 miljoen euro.

DagelijksHaaDee

Een klein beetje zuur is het wel. Milan Knol, de twee jaar oudere broer van Enzo, was de eerste van de familie die met het vloggen begon. Inmiddels is zijn broertje hem in populariteit voorbij gestreefd. Zielig? Niet echt. Met zijn kanaal DagelijksHaaDee, dat hij met twee andere vloggers onderhoudt, verdient hij tussen 170 en 900 duizend euro. De opbrengsten van z'n andere kanalen niet meegerekend.

Jelly

Hij heet eigenlijk Jelle van Vlucht. Maar zijn Engelstalige volgers konden dat niet uitspreken en noemde hem steeds Jelly. Dus doopte 'Jelle' zijn kanaal om in 'Jelly'. Net als goede vriend Kwebbelkop gamet de 19-jarige er op los. Hij publiceert twee filmpjes op een dag. Resultaat: bijna 2,7 miljoen volgers. Opbrengsten tot nu toe: tussen de 360.000 en bijna 2 miljoen euro.

StukTV

Giel de Winter, Thomas van der Vlugt en Stefan Jurriens pakken het net iets anders aan dan de andere YouTubers in de Nederlandse lijst. Ze maken geen vlogs, maar een webshow waarin ze opdrachten van kijkers uitvoeren. In vier jaar tijd maakten ze 323 video's en verdienden ze tussen de 131 duizend en 700 duizend euro.

Nikkie Tutorials

In accentloos Engels vertelt Nikkie de Jager (21) haar 2,5 miljoen volgers hoe die bloedrode lippen te creëren voor Valentijnsdag. "Om je date te verleiden", knipoogt ze. De Jager keek naar het MTV-programma 'The Hill's', toen ze besloot een beautyvlog te beginnen. Met succes: haar ruim vijfhonderd filmpjes werden in de afgelopen zeven jaar meer dan 170 miljoen keer bekeken. Opbrengst: tussen de 103 en 550 duizend euro.

Kwebbelkop

De 20-jarige Jordi van den Bussche doet bijna niets anders dan gamen. Zijn favoriete spel? Grand Theft Auto. Hij schreeuwt wat, mompelt wat, gamet wat, en zijn internationale kijkers smullen ervan. In acht jaar tijd werden zijn video's meer dan 800 miljoen keer bekeken. Door zijn trouwe schare fans verdient de jonge Amsterdammer maandelijks drie maal modaal.

Deel dit artikel