Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Cycleswap, een soort UberPOP voor fietsen

Home

Isabel Baneke

© ANP

Appartementen, auto's, en kleren. Particulieren verhuren steeds meer dingen via het web. De deeleconomie wint aan populariteit. Nu is er een nieuw item aan het lijstje toegevoegd: de fiets. Vier vrienden uit Amsterdam hebben Cycleswap opgezet , een online platform waarmee je tijdelijk een tweewieler kunt lenen of uitlenen. Trouw nam de proef op de som.

Error. 'This is not a valid phonenumber'. Cycleswap.nl heeft persoonlijke informatie nodig voordat je een fiets mag huren, maar de website accepteert mijn telefoonnummer niet. Nadat ik drie keer een contactformulier heb opgestuurd, lukt het uiteindelijk via een alternatieve webbrowser. 'Welcome to Cycleswap!'.

Na de adresgegevens van de Trouw-redactie in het centrum van Amsterdam te hebben ingevoerd, verschijnt er een lijst van beschikbare fietsen. De eerste twintig resultaten lijken één en dezelfde blauwe vouwfiets, op verschillende manieren gefotografeerd. Ze kosten tien euro per dag, en bevinden zich op 0,54 kilometer afstand. Ik klik op 'huren'.  

Een reactie blijft uit. Op naar de volgende. Vijf euro is deze 'Black Omafiets', 3,1 kilometer verderop op te halen. Er bevinden zich geen beschikbare fietsen dichterbij. Binnen een minuut stuurt de eigenaar me een bericht. De tweewieler kan per direct gehuurd worden. Met een betaling via iDeal is de huur bijna rond.

Achtendertig minuten later druk ik op de bel. Het Amsterdam Science Park is een eindje lopen. Een vriendelijke Griekse student komt naar beneden. Terwijl hij een sleutel uit zijn achterzak haalt om het zadel hoger te zetten, vertelt hij dat hij deze reservefiets nu zo'n vier keer heeft uitgeleend.

Cycleswap is volgens de verhuurder een uitkomst voor als de vele internationale campusstudenten vrienden of familie op bezoek hebben. Maar wat als er iets kapot gaat? Dan moeten we samen tot een oplossing komen. De vorige huurder heeft de standaard moeten vervangen. Als de fiets gestolen wordt, krijgt de Griekse student een nieuwe van Cycleswap.  

"Is the seat high enough like this?". De Griek geeft me lampjes en een slot, die morgen samen met de sleutel weer in de brievenbus kunnen worden gegooid. Ik heb mazzel, het is een heerlijke fiets.  

Breder draagvlak
Een soort UberPOP voor fietsen. Dat is Cycleswap. Enerzijds staan er veel fietsen stil, anderzijds gaan toeristen nog altijd naar een fietsverhuur om een tweewieler te lenen. "Die constructie vinden we ouderwets, niet-effectief en verspillend", zegt mede-initiator David Schogt. Samen met drie vrienden rolt hij Cycleswap langzaam uit. "We zijn vijf januari begonnen met het promoten van ons idee op de campus van het Amsterdam Science Park. Nu komen er ook steeds meer aanbieders in de rest van de hoofdstad."

Voor het succes van het platform, is een breder draagvlak noodzakelijk. Nu worden er ongeveer honderd fietsen aangeboden. Door particulieren, maar ook door een zestal kleine fietsenmakers die zich hebben aangesloten bij het initiatief. Veruit de meeste verhuurders bevinden zich in Amsterdam-Oost en -West. Als je in het noorden van de hoofdstad logeert, kun je beter bij een traditionele fietsenverhuur terecht.

Dat is wel duurder dan Cycleswap. Doordat de verhuurder zelf kan bepalen hoe veel hij of zij vraagt voor het uitlenen van een tweewieler, verschillen de prijzen aanzienlijk. Gemiddeld kost een normale stadsfiets zeven euro per dag, waarvan de particuliere verhuurder tachtig procent mag houden. Aan de fietsenmakers vragen de vier vrienden tien procent commissie.

Morgen moet mijn fiets weer worden teruggebracht. Hoewel het wat moeite kostte voordat ik mijn voeten op de trappers kon zetten, was het een positieve ervaring. Wanneer we masaal onze tweewielers aanbieden, is Cycleswap ideaal. Ik zal beginnen.

Deel dit artikel