Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Crisismanager moet geplaagd Insel Air uit het slop trekken

Home

Dick Draijer

© RV

Het Curaçaose Insel Air kampt met grote problemen. Zo staat er voor bijna 100 miljoen euro geblokkeerd in Venezuela.

Ruim honderd passagiers staan verdwaasd op de luchthaven van Oranjestad met een voucher voor een hotel en ontbijt in hun hand. Ze moeten een dagje langer op Aruba blijven. Deze mensen vliegen met Insel Air, maar het MD-80 toestel komt niet opdagen. De oude toestellen van Insel Air kampen met technische problemen.

Lees verder na de advertentie
Passagiers reageerden hun woede af op het meubilair

Dat was reden voor de Arubaanse luchtvaartautoriteit om in te grijpen. Vier vliegtuigen werden in januari op de Curaçaose luchthaven Hato aan de grond gehouden, waardoor de nodige vertraging optrad. Passagiers reageerden hun woede af op het meubilair. De politie moest eraan te pas komen om de orde te herstellen. In een persverklaring geeft Insel toe problemen te hebben met cashflow en daardoor geen onderdelen meer te kunnen kopen om zijn vliegtuigen te onderhouden.

Safety first

En passant liet de directeur van de Curaçaose Burgerluchtvaartautoriteit zich ook ontvallen dat ‘safety first’ niet bij iedereen bij Insel Air op het voorhoofd staat geschreven. De minister van verkeer en vervoer, Suzy Römer, haastte zich te zeggen dat vliegtuigen alleen vliegen als ze gekeurd en veilig zijn, maar het kwaad was al geschied. Eerst kondigde de Amerikaanse overheid een vliegverbod voor haar ambtenaren af, daarna volgde Nederland.

Insel Air was tot voor twee jaar terug een lichtpuntje in de kwakkelende Curaçaose economie. De maatschappij voegde de ene na de andere Zuid- en Midden-Amerikaanse bestemming aan zijn vluchtschema toe. In 2007, een jaar na de oprichting, had Insel een omzet van 11 miljoen euro en werkten er 56 mensen. In 2014 was de omzet 163 miljoen en het aantal medewerkers al 617. Nog eens 900 mensen hebben indirect hun baan aan het bedrijf te danken.

Dollars

De problemen zijn deels ontstaan doordat de maatschappij voor 95 miljoen euro aan tickets heeft verkocht in Venezolaanse bolivars. Die staan op een rekening in Caracas. Maar de deviezenbeheerder daar weigert die om te wisselen in dollars. De kans dat dat geld ooit vrijkomt is klein, Venezuela is praktisch bankroet.

Insel Air was tot voor twee jaar terug een lichtpuntje in de kwakkelende Curaçaose economie

Begin dit jaar kondigde de Curaçaose overheid aan 17 miljoen euro overheidssteun te geven aan de noodlijdende luchtvaartmaatschappij, waarmee het 51 procent van de aandelen in handen heeft gekregen. Er is direct een crisismanager benoemd om Insel weer vlot te trekken: Gilles Filiatreault. Deze Franse Canadees is een bekende in de luchtvaart. 

Zijn laatste klus was Air Madagaskar, waar hij een kwart van het personeel ontsloeg, de helft van alle routes opzegde en er een staatsbedrijf van maakte. Dat laatste kan hij vergeten met Insel Air. Volgend jaar al wil de Curaçaose overheid van de luchtvaartmaatschappij af.

Deel dit artikel

Passagiers reageerden hun woede af op het meubilair

Insel Air was tot voor twee jaar terug een lichtpuntje in de kwakkelende Curaçaose economie