Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Costa Concordia voer al eerder te dicht langs kust

Home

Redactie buitenland

De reddingswerkzaamheden zijn tijdelijk stil gelegd. © AFP

Kapitein Francesco Schettino tuimelde in een reddingsboot tijdens het kapseizen van zijn schip Costa Concordia. Vervolgens kon hij niet meer aan boord klimmen. Wel had hij zijn reddingsvest afgegeven aan een van de passagiers, zo verklaarde hij gisteren tijdens een hoorzitting.

De kapitein, die zaterdag in voorlopige hechtenis is genomen en inmiddels met huisarrest in zijn woning in zuid-Italië zit, hielp passagiers met de evacuatie, struikelde daarbij en belandde toen in een reddingssloep. Het is zijn laatste versie van de gebeurtenissen van vrijdagavond, toen de cruiseboot voor de Toscaanse kust in aanvaring kwam met een rots. Eerst had Schettino, die al meerdere malen met het schip langs deze route voer, gezegd dat de rots niet op de kaart stond. Vervolgens zou hij de Concordia als laatste verlaten hebben, een verklaring die inmiddels door getuigen en geluidsopnamen van de kustwacht is weersproken.

Inmiddels zijn er in Italië al T-shirts in omloop met 'Ga terug aan boord, lul' - de kern van de boodschap die de woedende kustwacht-overste hem toeschreeuwde, toen de kapitein weigerde zich op de Concordia te ontfermen over zijn passagiers.

Aanklagers overwegen in beroep te gaan tegen het besluit om hem huisarrest te geven: zij vrezen dat hij op de vlucht slaat. Schettino wordt verdacht van meervoudige doodslag uit onvoorzichtigheid, het veroorzaken van schipbreuk en het verlaten van zijn schip tijdens de evacuatie.

De kapitein is inmiddels niet meer de enige aan wiens woorden wordt getwijfeld. Het Britse scheepsjournaal Lloyd's List meldt op basis van satellietgegevens dat hetzelfde schip in augustus zelfs nog dichterbij de kust kwam dan afgelopen vrijdag. Kapitein Schettino had een feest op het eiland Giglio luister bij willen zetten - met toestemming van rederij Costa Crociere, volgens Lloyd's List. Eerder had de reder nog beweerd dat het schip nooit eerder zo dichtbij Giglio had gevaren.

Volgens Richard Meade van Lloyd's List is in een strafproces tegen de kapitein essentieel welke kaarten hij heeft gebruikt - op Britse officiële zeekaarten staan geen rotsen.

De pogingen om het schip te doorzoeken op overlevenden of omgekomen opvarenden liepen gisteren opnieuw vertraging op, doordat het wrak bewoog en het te gevaarlijk werd voor de duikers. Op de Concordia bevonden zich op het moment van de aanvaring meer dan 4000 passagiers en bemanningsleden. Tot nu toe zijn elf doden geborgen, en worden er officieel 23 mensen vermist.

Duikers melden hoe moeilijk de zoektocht verloopt. "Ik kon geen hand voor ogen zien", aldus Giuseppe Minciotti. "Ik pakte een stuk drijvend puin, maar ik kon pas zien wat het was toen ik boven water kwam. Het was een damesschoen."

Lees verder na de advertentie

 Ga terug aan boord, lul  

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie