Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Consumentenbond vindt advies 'woekerpolis' zwak

Home

(Novum) - De Consumentenbond vindt het advies van de ombudsman om consumenten met een beleggingsverzekering te compenseren, bij lange na niet ver genoeg gaan. De Ombudsman Financiële Dienstverlening Jan Wolter Wabeke stelde dinsdag voor dat beleggingsfondsen maximaal 3,5 procent mogen inhouden voor onkosten. De consumentenbond vindt dat dit maximaal 1,9 procent zou mogen zijn.

"Dat sluit tenminste aan bij het verwachtingspatroon van de consument", legt een woordvoerder van de Consumentenbond uit. "Toen beleggingsfondsen zich enkele jaren geleden aandienden, waren consumenten kosten gewend van soortgelijke financiële producten, zoals beleggingsfondsen en effectenportefeuilles." Deze kosten lagen volgens de belangenorganisatie tussen de 1 en 1,9 procent. Dat wat consumenten bij beleggingsverzekeringen meer werd ingehouden, zouden ze terug moeten krijgen, vindt de bond dan ook.

Wabeke stelde dinsdag in een advies dat verzekeraars 'onvoldoende transparant' zijn geweest. Consumenten zouden niet goed zijn geïnformeerd over de kosten die de zogenoemde 'woekerpolissen' met zich meebrengen.

Op verzoek van de Tweede Kamer is minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) vorig jaar een onderzoek gestart naar de woekerpolissen en de verborgen kosten van beleggingshypotheken. Het onderzoek kwam als antwoord op de onrust die een jaar eerder ontstond toen de Autoriteit Financiële Markten kritiek uitte op bepaalde financiële producten. Gedupeerden en verzekeraars maakten daarbij ruzie over mogelijke verborgen kosten bij beleggingspolissen.

De Consumentenbond roept Bos dinsdag ook op politieke verantwoordelijkheid te nemen voor de gedupeerden en op te schieten met het onderzoek. "Dan kunnen consumenten eindelijk zien of en wat er met hun beleggingsfonds mis was. Dat is nu nog altijd gissen."

Ook een andere belangenbehartiger van consumenten, de Stichting Verliespolis, reageerde dinsdag lauw op het advies van de ombudsman. De stichting noemt de aanbeveling niet meer dan 'een startpunt' voor verdere onderhandelingen.

Deel dit artikel