Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Christenen in een loofhut

Home

Gerrit-Jan KleinJan

Messiaanse christenen hebben joodse gebruiken als de sabbat en het keppeltje overgenomen. Omdat de eerste christenen dat ook deden. Nu vieren ze Loofhuttenfeest.

Het zijn niet alleen joden die tot en met donderdag Soekot (Loofhuttenfeest) vieren, ook een groep evangelicale christenen doet dat. Een deel van hen, zo’n veertig in getal, bivakkeert deze dagen op een camping in Hardenberg, Noordoost Overijssel. Niet in een soeka, zoals een loofhut in het Hebreeuws heet, maar ’gewoon’ in caravans – de campingbeheerder zag loofhutten op het terrein niet zitten, uit angst voor rommel.

’Messiaans’ noemt deze groep christenen zich bij voorkeur, maar sommigen onder hen noemen zich ook wel ’sabbatchristenen’. Precieze cijfers zijn er niet, maar er zijn er naar schatting een paar duizend in Nederland. Jezus heet bij hen ’Jesjoea’, God schrijven ze als ’G’d’, en de christelijke zon- en feestdagen ruilden ze in voor die van de joodse religieuze kalender. Dat is in hun ogen authentieker; zo zouden de eerste christengemeenten het ook hebben gedaan.

„Wij zijn volgens Paulus als christenen uit de heidenen ingeënt in het Joodse volk”, zegt voorganger Gerard Wijtsma in de grote recreatiezaal van de Hardenbergse camping. „We belijden dus in wezen hetzelfde.” Alleen weten de meeste joden dat volgens hem nog niet.

Wijtsma (58), opgegroeid in een Nederlands-hervormd milieu in Friesland, oogt als een orthodoxe jood. Zo tooit hij zich, uit religieuze overwegingen, met een volle baard. Ook draagt hij een keppeltje. Naast hem ligt een bijbel, tweetalig, Nederlands en Hebreeuws. De talliet, de joodse gebedsmantel, die hij zojuist nog over zijn schouders had geslagen heeft hij inmiddels netjes opgevouwen.

Wijtsma droeg de gebedsmantel omdat hij voor de ongeveer veertig aanwezigen de sabbat opende. Zijn echtgenote ontstak twee kaarsen en sprak een Hebreeuwse zegen uit, hij brak en deelde brood (zijn vrouw: „Sommigen doen er thuis ook zout bij. Dat is joods. Maar de basis is gewoon Koopmans-broodmix”) en deelde kleine bekertjes wijn uit. De plechtigheid werd afgesloten met onder meer het zingen van het bekende opwekkingslied ’Heer, uw bloed dat reinigt mij’.

„Twintig jaar geleden zijn we thuis begonnen met het vieren van de sabbat, zonder dat we echt veel van het jodendom wisten” , zegt Wijtsma. „We kwamen er toen achter dat joden de sabbat ook wel eens openen met brood en wijn. Deze synthese kwam eruit: een mengelmoes van jodendom en messiaans geloven. We doen het iets anders dan de joden, maar het principe is hetzelfde.”

Jaap Heringa (51), de organisator van het loofhuttenfeest, legt graag uit waarom de ’messianen’ de traditioneel christelijke feesten en vieringen laten voor wat ze zijn. „Die zijn pas later ontstaan en missen vaak bijbelse grond.”

Die redenering is historisch juist. De zondag bijvoorbeeld, is pas in de loop van de vierde eeuw door keizer Constantijn officieel ingesteld. Er zijn historici die geloven dat die dag de viering is van de zonnegod, Sol Invictus. „Dat is dus heidens”, stelt Heringa.

„Je moet ons zien als een brug tussen jodendom en christendom”, vervolgt hij. Hij legt dat uit aan de hand van het Loofhuttenfeest. „De joden bouwen een loofhut om de uittocht uit Egypte en de veertig jaar in de Sinaïwoestijn te gedenken.”

Heringa wijst op de loofhut die in de gemeenschapsruimte van de camping staat: een constructie van buizen, rieten matten, een groen kleed en een afgezaagde tak. „Wij geloven dat dit feest van de uittocht vooruit wijst naar het verlossende werk van Jesjoea, die ons uit de zonde heeft geleid.” Zo is het ook met de andere joodse feesten, legt Heringa uit. „ Alles wijst vooruit naar Jesjoea.”

Heringa, die leider is van een messiaanse gemeente in Dokkum, is wat rekkelijker dan Wijtsma. Ook hij heeft een baard, „maar ik had hem al voordat ik de sabbat ging vieren”. Ook draagt hij geen keppeltje. „We hebben verschillende opvattingen”, zegt Heringa. „Dat komt omdat we nog zoekend zijn hoe we ons messiaanse geloof in moeten vullen. Iedereen mag dat, vind ik, op zijn eigen manier doen. Sommigen staan op de brug aan de joodse kant, anderen aan de christelijke kant.”

Er is onderling regelmatig discussie over de koers, zegt Heringa. „Ik vind zelf: je moet niet joodser dan joods worden.”

Voorganger Gerard Wijtsma is strenger. „God heeft de man met een baard geschapen”, zegt hij. En over zijn keppeltje: „Gods dienaren droegen in het Oude Testament ook altijd iets op het hoofd.”

Hij is bezig de taal te leren, maar, zegt Wijtsma, hij beheerst het Hebreeuws nog niet echt goed. Ook van de andere aanwezigen op de camping spreekt bijna niemand de taal. Toch klinkt er tijdens de sabbatviering een soort fonetisch Hebreeuws. Jaap Heringa: „Dat is omdat ook gelovige joden welkom zijn. ”

Voor messiaanse christenen, zegt Heringa, zijn ’gelovige joden’ joden die Jezus Christus als verlosser belijden. Joden die dat niet doen, kunnen zich orthodox of liberaal noemen, maar ’gelovig’ zijn ze niet – Jezus is voor hen nog ’verborgen’.

Hoe welkom ze ook zijn, joden zijn niet aanwezig in Hardenberg. Er is één ’gelovige’ jood langs geweest, maar die was al snel weer vertrokken. ’Jammer’, vinden Heringa en Wijtsma.

De twee voorgangers weten dat joden weinig op hebben met messiaanse christenen. Ze vinden dat die christenen beïnvloed zijn door de vervangingstheologie, een leer die stelt dat de christenen Gods nieuwe uitverkoren volk zijn. Dat steekt Wijtsma. „Wie dat zegt, weet niet wat we doen. God heeft juist een plan met Israël. De Joden zijn het uitverkoren volk. Wij, heidenen, zijn daar later bijgekomen. We zeggen het Ruth uit de Bijbel na: ’Uw God is mijn God en uw volk is mijn volk’.” Jaap Heringa: „De Joden zijn afgedwaald, maar wel uitverkoren.”

Lees verder na de advertentie
Voorganger Gerard Wijtsma, met baard, keppeltje en gebedsmantel, deelt brood uit. (Trouw)
Op de camping in Hardenberg wordt gewerkt aan de versieringen voor het Loofhuttenfeest. (FOTO'S HERMAN ENGBERS)



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie