Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Chinees kan kip online volgen en haar daarna opeten

Home

Lidwien Dobber

© ANP

Verzekeringsbedrijf ZhongAn denkt dat er een markt voor is: gezichtsherkenning bij scharrelkippen. Het wil de dieren, zodra ze op de boerderij uit het ei kruipen, volgen met camera's.

Die beelden zijn bedoeld voor Chinese stadsbewoners. Zij mogen tegen betaling een kuikentje uitzoeken dat ze, dankzij gezichtsherkenning, via hun smartphone kunnen zien opgroeien. En als hun kip na vier tot zes maanden klaar is voor consumptie dan komt ze, geslacht, naar de stad. En dan mag de volger haar opeten.

Lees verder na de advertentie

GoGo Chicken heet het, schrijft de South China Morning Post, en ZhongAn heeft al een eerste versie lopen. Zo'n honderdduizend kippen hebben van kuiken af aan een enkelband om, die bijhoudt hoeveel stappen ze zetten en wat voor voedsel ze pikken.

Boerderijtoerisme

Binnen drie jaar moeten dat er 23 miljoen zijn, en ZhongAn wil er gezichtsherkenning aan toevoegen. De techniek om dierenkoppen te herkennen, bestaat al: Google gebruikt die op honden- en kattenfoto's in zijn foto-app.

De online verzekeraar met 150 miljoen klanten is in 2013 mede opgericht door Alibaba-baas Jack Ma. Het bedrijf liet zijn technologiepoot GoGo Chicken ontwikkelen, omdat het past in de trend van 'boerderij-toerisme'.

Voedselschandalen zijn China niet vreemd. Berucht is de melamine die in 2008 in babymelk terechtkwam, en het rotte vlees dat in 2014 opdook bij Chinese vestigingen van McDonald's en Kentucky Fried Chicken.

Reden voor yuppen om weekendjes weg te plannen naar idyllische plattelandsdorpjes, zegt het bedrijf, waar ze genieten van het lokale voedsel. Die mensen willen een band met hun kip en ze zijn best bereid om daar extra voor te betalen, zo schat ZhongAn in.

Deel dit artikel